Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a, ods. 2, písm. d) školského zákona - Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti - je systematicky rozvíjať oblasti dieťaťa, ktoré majú priamy vplyv na dosiahnutie jeho školskej spôsobilosti. Činnosť v rámci podporného opatrenia sa realizuje v rámci školského vzdelávacieho programu školy/výchovného programu zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Podporné opatrenie je zahrnuté do individuálneho vzdelávacieho programu dieťaťa, ak to odporučí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Podporné opatrenie je možné realizovať rozvíjajúcimi činnosťami aj programami, ktoré môžu byť zamerané na ktorúkoľvek oblasť vývinu dieťaťa, ktorá je vo vzťahu k dosiahnutiu školskej spôsobilosti relevantná (sociálna a emocionálna oblasť, hrubá motorika, psychomotorika, jemná motorika, grafomotorika, vizuomotorická koordinácia, jazyk a reč, sluchové vnímanie, zrakové vnímanie, pozornosť, predstavivosť, pamäť, myslenie a iné).

Činnosti v rámci podporného opatrenia sú spravidla zamerané na:

  • rozvíjanie spôsobilostí dieťaťa pre neskoršie učenie sa čítať a písať analyticko-syntetickou metódou v 1. ročníku (prípadne v úvodnom alebo prípravnom ročníku) základnej školy/základnej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením za súčasnej podpory predčitateľskej gramotnosti a záujmov dieťaťa (napr. činnosti zamerané na porozumenie hovorenej a písanej reči, spoločné čítanie kníh sprevádzané dialógom o prečítanom texte, rozprávanie dieťaťa o počúvaných príbehoch, o prežitej skúsenosti, podľa obrázkových schém, aktívne počúvanie príbehu, rozprávky, kladenie otázok, vysvetľovanie vlastných postrehov, predstáv a názorov dieťaťa, rozvíjanie fonologických schopností a grafomotorických zručností);
  • rozvíjanie spôsobilostí dieťaťa pre neskoršie učenie sa počítať v 1. ročníku (prípadne v úvodnom alebo prípravnom ročníku) základnej školy/základnej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením za súčasnej podpory matematického myslenia dieťaťa pri riešení situácií z bežného života (napr. činnosti zamerané na počítanie, porovnávanie, triedenie, priraďovanie, usporiadanie, posudzovanie, zostrojovanie, či plánovanie);
  • rozvíjanie sociálnych zručností a emocionality pre adaptáciu a plnenie školských povinností v 1. ročníku (prípadne v úvodnom alebo prípravnom ročníku) základnej školy/základnej školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením za súčasnej podpory prosociálneho správania (napr. činnosti zamerané na tvorenie pravidiel, skupinovú spoluprácu, sebareguláciu, či zdvorilú komunikáciu).

Činnosti na podporu dosahovania školskej spôsobilosti sú integrálnou súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti, v rámci ktorej je uplatňovaný diferencovaný prístup a individuálny prístup k dieťaťu. Využívajú sa príležitosti na zaraďovanie čítania s dieťaťom, hier so slovami a iných aktivít v rôznych časových úsekoch počas dňa, aby prirodzene sledovali tému a zameranie vzdelávacích aktivít. Pri plánovaní a realizácii aktivít sa dbá na ich hrový charakter, neustále je sledovaná motivácia a záujem dieťaťa v snahe vyhnúť sa drilu a formálnemu tréningu, ktorý môže negatívnym spôsobom ovplyvniť vnútornú motiváciu a neskoršie vzdelávacie úspechy dieťaťa.

Sprievodný materiál Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný v: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY. Odporúčané sú ďalšie súvisiace materiály vydané NIVaM (pôvodne Štátnym pedagogickým ústavom):

Cieľová skupina podporného opatrenia

Poskytuje sa deťom so zdravotným znevýhodnením, deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia (podľa § 2 písm. j) až o) školského zákona) a deťom, ktorých zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia určeného diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie (podľa § 2 písm. i) školského zákona) a zároveň  sú to deti, ktoré:

  • plnia povinné predprimárne vzdelávanie, alebo  
  • pokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania.

Pri podpore dieťaťa so zdravotným znevýhodnením sa postupuje v zmysle sprievodného materiálu Intervencie  (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY).

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. d) školského zákona):

  • materská škola,
  • materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • zariadenie poradenstva a prevencie alebo
  • liečebno-výchovné sanatórium.

Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ  alebo pedagogický zamestnanec v kategórii vychovávateľ v liečebno-výchovnom sanatóriu.  Podporu pri dosahovaní školskej spôsobilosti poskytuje podľa podmienok školy/školského zariadenia aj školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci (môžu pritom postupovať v zmysle sprievodného materiálu k podpornému opatreniu Intervencie, ktorý je vypracovaný pre potreby podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2 písm. c) školského zákona, ktorým je zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy). Podľa potreby dieťaťa môže škola alebo školské zariadenie zabezpečiť uvedené podporné opatrenie v spolupráci so zariadením poradenstva a prevencie. Zabezpečenie podporného opatrenia v zariadení poradenstva a prevencie si určí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Realizácia podporného opatrenia prebieha v aktívnej spolupráci pedagogických zamestnancov s odbornými zamestnancami a so zákonnými zástupcami dieťaťa.

Forma poskytovania podporného opatrenia

Činnosti na podporu školskej spôsobilosti môžu rozvíjať jednu konkrétnu oblasť vývinu, alebo môžu integrovane rozvíjať niekoľko oblastí súčasne formou:

  • skupinovou -  napr. rozdelenie detí s porovnateľnou úrovňou spôsobilostí do skupín, s porovnateľnou úrovňou náročnosti úloh, s rôznou úrovňou spôsobilostí detí a s rôznou náročnosťou úloh a i.),
  • individuálnoupre samostatnú činnosť dieťaťa alebo individuálnu pedagogickú prácu s dieťaťom.

Skupinové a individuálne formy práce realizujú aj školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci v zmysle sprievodného materiálu Intervencie (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY).

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah poskytovaného podporného opatrenia je potrebné prispôsobiť individuálnym potrebám a schopnostiam dieťaťa a podmienkam materskej školy. Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje dieťaťu na základe určenia vo vyjadrení zariadenia poradenstva a prevencie, alebo spravidla do optimálneho dosiahnutia školskej spôsobilosti, alebo v zmysle § 28a ods. 4 školského zákona do času, kedy dieťa začne plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole.

Skočiť na začiatok stránky