Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a, ods. 2, písm. d) školského zákona - Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti - je systematicky rozvíjať oblasti dieťaťa, ktoré majú priamy vplyv na dosiahnutie jeho školskej spôsobilosti. Činnosť v rámci podporného opatrenia sa realizuje v rámci školského vzdelávacieho programu školy/výchovného programu zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Podporné opatrenie je zahrnuté do individuálneho vzdelávacieho programu dieťaťa, ak to odporučí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Podporné opatrenie je možné realizovať rozvíjajúcimi činnosťami aj programami, ktoré môžu byť zamerané na ktorúkoľvek oblasť vývinu dieťaťa, ktorá je vo vzťahu k dosiahnutiu školskej spôsobilosti relevantná (sociálna a emocionálna oblasť, hrubá motorika, psychomotorika, jemná motorika, grafomotorika, vizuomotorická koordinácia, jazyk a reč, sluchové vnímanie, zrakové vnímanie, pozornosť, predstavivosť, pamäť, myslenie a iné). Činnosti v rámci podporného opatrenia sú spravidla zamerané na:
Činnosti na podporu dosahovania školskej spôsobilosti sú integrálnou súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti, v rámci ktorej je uplatňovaný diferencovaný prístup a individuálny prístup k dieťaťu. Využívajú sa príležitosti na zaraďovanie čítania s dieťaťom, hier so slovami a iných aktivít v rôznych časových úsekoch počas dňa, aby prirodzene sledovali tému a zameranie vzdelávacích aktivít. Pri plánovaní a realizácii aktivít sa dbá na ich hrový charakter, neustále je sledovaná motivácia a záujem dieťaťa v snahe vyhnúť sa drilu a formálnemu tréningu, ktorý môže negatívnym spôsobom ovplyvniť vnútornú motiváciu a neskoršie vzdelávacie úspechy dieťaťa. Sprievodný materiál Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný v: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY. Odporúčané sú ďalšie súvisiace materiály vydané NIVaM (pôvodne Štátnym pedagogickým ústavom):
|
Cieľová skupina podporného opatrenia Poskytuje sa deťom so zdravotným znevýhodnením, deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia (podľa § 2 písm. j) až o) školského zákona) a deťom, ktorých zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia určeného diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie (podľa § 2 písm. i) školského zákona) a zároveň sú to deti, ktoré:
Pri podpore dieťaťa so zdravotným znevýhodnením sa postupuje v zmysle sprievodného materiálu Intervencie (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY). |
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. d) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ alebo pedagogický zamestnanec v kategórii vychovávateľ v liečebno-výchovnom sanatóriu. Podporu pri dosahovaní školskej spôsobilosti poskytuje podľa podmienok školy/školského zariadenia aj školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci (môžu pritom postupovať v zmysle sprievodného materiálu k podpornému opatreniu Intervencie, ktorý je vypracovaný pre potreby podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2 písm. c) školského zákona, ktorým je zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy). Podľa potreby dieťaťa môže škola alebo školské zariadenie zabezpečiť uvedené podporné opatrenie v spolupráci so zariadením poradenstva a prevencie. Zabezpečenie podporného opatrenia v zariadení poradenstva a prevencie si určí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Realizácia podporného opatrenia prebieha v aktívnej spolupráci pedagogických zamestnancov s odbornými zamestnancami a so zákonnými zástupcami dieťaťa. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Činnosti na podporu školskej spôsobilosti môžu rozvíjať jednu konkrétnu oblasť vývinu, alebo môžu integrovane rozvíjať niekoľko oblastí súčasne formou:
Skupinové a individuálne formy práce realizujú aj školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci v zmysle sprievodného materiálu Intervencie (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY). |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah poskytovaného podporného opatrenia je potrebné prispôsobiť individuálnym potrebám a schopnostiam dieťaťa a podmienkam materskej školy. Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje dieťaťu na základe určenia vo vyjadrení zariadenia poradenstva a prevencie, alebo spravidla do optimálneho dosiahnutia školskej spôsobilosti, alebo v zmysle § 28a ods. 4 školského zákona do času, kedy dieťa začne plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole. |