Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. a) školského zákona - Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy cieľov, metód, foriem a prístupov vo výchove a vzdelávaní - je poskytnúť individualizovanú podporu a prispôsobiť vyučovanie tak, aby sa zabezpečilo optimálne prostredie pre výchovu a vzdelávanie a rozvoj každého dieťaťa/žiaka. Podporné opatrenie reflektuje právo dieťaťa/žiaka na inkluzívnu výchovu a vzdelávanie, na individuálny prístup rešpektujúci jeho potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav. Podporné opatrenie je členené na základe možných vývinových a psychosociálnych oslabení. Oslabením sa rozumie znížená schopnosť, zručnosť alebo funkčnosť napríklad vykonávať pohyb, sústrediť sa, zmyslovo prijímať a spracúvať informácie a podobne. Oslabenie môže byť zapríčinené trvalými alebo dočasnými zmenami vo vývine dieťaťa/žiaka, ale aj vplyvom traumy, či nepriaznivej a ťažkej životnej situácie. Dané oslabenie môže mať dočasný, alebo trvalý charakter.

Jednotlivé “oslabenia” sú diferencované 7 do oblastí:

  • pohybových schopností,
  • zmyslového vnímania,
  • kognitívnych schopností a exekutívnych funkcií,
  • komunikačnej schopnosti,
  • sociálnych zručností,
  • emocionality,
  • sebaobsluhy a autonómie.

Podporné opatrenie vyžaduje dôkladnú identifikáciu a porozumenie jednotlivých potrieb, schopností a vývinových špecifík detí/žiakov, čo sa reflektuje do zvýšených požiadaviek a nárokov na spoluprácu medzi pedagogickými zamestnancami (učiteľmi, vychovávateľmi, pedagogickými asistentmi), školským

podporným tímom, rodinami, zákonnými zástupcami, zamestnancami zariadenia poradenstva a prevencie a inými relevantnými zainteresovanými stranami.

Úpravy cieľov zahŕňajú prácu s diferencovaním cieľov vyučovania vzhľadom na schopnosti dieťaťa/žiaka. Úpravy cieľov s modifikáciou obsahu možno realizovať iba u detí/žiakov s  podporným opatrením podľa § 145b ods. 1, písm. b) školského zákona. Bez úpravy obsahu sú možné úpravy cieľov vyučovania v rozsahu alebo úrovni, ale najmä v spôsobe a podmienkach prezentovania vedomostí, zručností a návykov. Ciele vyučovania možno upravovať vzhľadom na vedomostnú alebo spôsobilostnú úroveň. Úpravy v cieľoch spočívajú najmä v úprave toho, do akej miery má žiak učivo vedieť a za akých podmienok.

Úpravy metód vyučovania zahŕňajú individuálne alebo skupinové modifikácie metód expozície učiva, metód opakovania a prehlbovania vedomostí, zručností a návykov a metód preverovania. Pri úprave metód zvažujeme využívanie aktivizujúcich, inovačných, multi-senzorických, kooperačných a projektových metód a pod. Je možné zavádzať nové metódy alebo prispôsobiť  zaužívané metódy.

Úpravy metód sa týkajú výkladu učiva, práce s učebným materiálom, rôznych spôsobov kladenia/odpovedania na otázky, precvičovania, cvičení a príkladov, ukážok a demonštrácii, foriem diskusií, tvorby kooperatívnych skupín, riadeného objavovania, dohôd učiteľa so žiakmi, hrania rolí, projektov, bádateľských a výskumných aktivít detí/žiakov a sebahodnotenie. Pri voľbe metód je dôležité zvážiť modalitu informácie, ktorú deťom/žiakom prezentujeme a modalitu žiadaných výstupov dieťaťa/žiaka (ústne, písomné, grafické, neverbálne a pod.). Je možné meniť intenzitu, čas a rozsah precvičovania a využívať rozličné formy opakovania na posilnenie zapamätania nových informácii.

Formy vyučovania predstavujú rôzne formy práce ako napr. frontálne, skupinové, individuálne vyučovanie a diferencovaný prístup k deťom/žiakom. Formy možno meniť aj podľa typov edukačného prostredia: vyučovanie v triede, čiastočné vyučovanie mimo triedu alebo v špecializovaných priestoroch školy (učebňa so školským špeciálnym pedagógom, učebňa, laboratóriá, dielne, pozemky,..) alebo v mimoškolskom prostredí (podnik, múzeum, šport. zariadenie ..)

Prístupy vo vzdelávaní predstavujú súbor opatrení, ktoré pomáhajú zabezpečiť rovný prístup ku kvalitnému vzdelaniu. Vzdelávanie by malo byť dostupné pre všetkých a proces vzdelávania každého dieťaťa/žiaka by mal byť určovaný najmä jeho schopnosťami a záujmami.

Hlavným cieľom podporného opatrenia je:

  • poskytovať individualizovanú podporu a prispôsobenie  vyučovania, s cieľom zabezpečiť optimálne prostredie  ktoré rešpektuje jedinečnosť žiaka a prispôsobuje sa jeho potrebám;
  • zabezpečiť, aby všetky deti/žiaci mali možnosť cítiť sa prijatí, podporovaní a aby sa im poskytla primeraná príležitosť rozvíjať svoj maximálny potenciál;
  • reflektovať právo dieťaťa/žiaka na inkluzívnu výchovu a vzdelávanie a individuálny prístup rešpektujúci jeho potreby, schopnosti a možnosti, nadanie a zdravotný stav;
  • prispievať k vytvoreniu takého prostredia, ktoré podporuje rozvoj, výchovu a vzdelávanie každého dieťaťa/žiaka, rešpektuje jeho jedinečnosť a prispôsobuje sa jeho potrebám;
  • odstrániť prekážky v učení, zlepšiť školskú úspešnosť žiaka.

Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY

Odporúčané sú ďalšie súvisiace materiály vydané NIVaM:

  • Intervencie (Činnosti na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy). (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY)
  • Poskytovanie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok. (SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY)

Cieľová skupina podporného opatrenia

Cieľovou skupinou sú všetky deti/žiaci bez rozdielu, zvlášť deti/žiaci s krátkodobými alebo dlhodobými oslabeniami v oblasti pohybových schopností, zmyslového vnímania, kognitívnych schopností a exekutívnych funkcií, v oblasti komunikačnej schopnosti,  sociálnych zručností, emocionality a sebaobsluhy a autonómie, deti a žiaci s nadaním. Deti a žiaci zažívajúce neštandardnú/nepriaznivú rodinnú situáciu s možným vplyvom na emocionálne prežívanie či vzdelávanie, po dlhodobejšej absencii, po traumatickom zážitku a podobne, na základe identifikácie individuálnych potrieb pedagogickým zamestnancom alebo odborným zamestnancom.

Všeobecne platné princípy a prístupy inkluzívneho vzdelávania sa uplatňujú v primárnom, nižšom sekundárnom a sekundárnom vzdelávaní. Jednotlivé inkluzívne princípy a prístupy je však možné uplatňovať aj v predprimárnom vzdelávaní, primerane a s ohľadom na špecifiká predškolského veku.

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie  zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. a) školského zákona):

  • škola,
  • školské výchovno-vzdelávacie zariadenie alebo
  • špeciálne výchovné zariadenia.

Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ alebo pedagogický asistent alebo pedagogický zamestnanec v kategórii  vychovávateľ v špeciálnom výchovnom zariadení.

Forma poskytovania podporného opatrenia

Podporné opatrenie sa realizuje individuálne, podľa potrieb dieťaťa/žiaka v rámci výchovno-vzdelávacej činnosti. Ak si to vyžaduje situácia, po uvážení sa podporné opatrenie môže realizovať skupinou formou s prihliadnutím na potreby konkrétneho dieťaťa/žiaka (napr. v prípade žiaka s oslabením v oblasti sociálnych zručností).

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje podľa individuálnych potrieb dieťaťa/ žiaka na základe vyjadrenia pedagogického zamestnanca v kategórii učiteľ alebo školský špeciálny pedagóg, vyjadrenia odborného zamestnanca školy alebo vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie.

 

Skočiť na začiatok stránky