Proces poskytovania podporných opatrení
Otázka č. 1:
Ako máme postupovať pri poskytovaní PO žiakovi, ktorý bol doposiaľ vzdelávaný v školskej integrácii? Je potrebné zrušiť doterajšie úpravy v jeho vzdelávaní a začať postupovať podľa § 145b školského zákona?
Odpoveď:
Zo znenia § 161s ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „školský zákon“) vyplýva, že doterajšia pomoc poskytovaná deťom a žiakom školou alebo školským zariadením, ktorá obsahovo zodpovedá PO, pokračuje aj naďalej, pričom sa považuje za poskytovanie PO. Uvedenú skutočnosť je potrebné evidovať v existujúcej dokumentácii dieťaťa alebo žiaka (napr. v individuálnom vzdelávacom programe, v osobnom spise dieťaťa a pod.).
Príklad: Ak mal žiak vzdelávaný v školskej integrácii úpravy obsahu a formy vzdelávania, je možné uviesť doposiaľ uskutočňované úpravy ako „poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní“ podľa § 145b ods. 2 písm. b) školského zákon.
Otázka č. 2:
Je povinný riaditeľ vyjadrovať sa aj k PO v prípade, že je PO nefinančného charakteru? Napr. úprava obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní...?
Odpoveď:
Áno. Riaditeľ školy alebo školského zariadenia je povinný vyjadriť sa k poskytnutiu PO bez rozdielu, či PO zakladá finančný nárok na jeho poskytnutie alebo nie.
Otázka č. 3:
Čo sa rozumie pod slovným spojením "v odôvodnených prípadoch" v prípade vyjadrenia riaditeľa školy k poskytnutiu PO? Čo sú odôvodnené prípady, keď môže byť lehota na vyjadrenie nie 10 dní, ale 20 dní?
Odpoveď:
Dôvody, ktoré umožňujú riaditeľovi školy alebo školského zariadenia uplatniť možnosť vyjadriť sa v odôvodnených prípadoch v lehote do 20 dní, si určuje a odôvodňuje riaditeľ školy. Dôvodom uplatnenia tejto lehoty môže byť napr. potreba vyriešiť prípadné personálne, priestorové, materiálno-technické a finančné podmienky na poskytnutie PO.
Otázka č. 4:
Môžeme ako zariadenie poradenstva a prevencie nasmerovať pozornosť riaditeľov škôl na to, že môžu sami ako podporná úroveň prvého a druhého stupňa navrhnúť a prideliť PO aj dieťaťu alebo žiakovi?
Odpoveď:
Áno.
Otázka č. 5:
U žiakov so zdravotným znevýhodnením a žiakov s nadaním, ktorí v tomto školskom roku podávajú prihlášku na strednú školu (žiaci 9. ročníka základnej školy) sa v zmysle § 63 ods. 6 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov vyžaduje, aby k prihláške na vzdelávanie na strednú školu pripojili správu z diagnostického vyšetrenia, ktorá obsahuje návrh PO. V praxi sú to spravidla žiaci, ktorí absolvovali odborné vyšetrenie v zariadení poradenstva a prevencie pred nadobudnutím účinnosti PO, teda v správach z diagnostického vyšetrenia PO nie sú uvedené. Je potrebné požiadať zariadenie poradenstva a prevencie o rediagnostické vyšetrenie týchto žiakov, aby bolo naplnené uvedené legislatívne ustanovenie?
Odpoveď:
Na základe ustanovenia § 161s ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“) rediagnostické vyšetrenie týchto žiakov pre účely prijímacieho konania nie je potrebné. Uvedené ustanovenie zákona č. 245/2008 Z. z. konštatuje, že „činnosť vykonávaná školou alebo školským zariadením podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona, ktorej obsah zodpovedá niektorému podpornému opatreniu podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona, sa považuje za poskytovanie podporného opatrenia podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona“. Z vyššie uvedeného vyplýva, že správa z diagnostického vyšetrenia s navrhnutými a v praxi realizovanými odporúčaniami, ktoré zodpovedajú niektorému PO, sa akceptuje ako správa z diagnostického vyšetrenia, ktorá obsahuje návrh PO.
Rediagnostické vyšetrenie má opodstatnenie v prípade zásadnej zmeny podmienok zo strany žiaka alebo školy, prípadne má opodstatnenie vo vzťahu k zváženiu optimálnych podmienok pre vzdelávanie žiaka na strednej škole a prípadnému posúdeniu potreby poskytnutia vyjadrenia na účel poskytovania PO počas vzdelávania na strednej škole.
Otázka č. 6:
Môže vyjadrenie na účel poskytnutia PO podľa § 145a písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov „poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní“ v časti ohľadom hodnotenia poskytnúť i škola?
Odpoveď:
V prípade, že škola vníma potrebu uplatnenia vyššie uvedeného PO, je nevyhnutné obrátiť sa na príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Samotné vystavenie vyjadrenia na účel poskytnutia vyššie uvedeného PO je iba v kompetencii zariadenia poradenstva a prevencie.
Otázka č. 7:
Ako má postupovať škola v prípade žiaka, ktorému bolo v tomto školskom roku odporúčané pôsobenie pedagogického asistenta v triede a podľa názoru školy je potrebný aj v ďalšom školskom roku? Je potrebné požiadať ZPP o vyjadrenie na účel poskytnutia PO?
Odpoveď:
Zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede je PO podľa § 145a ods. 2 písm. m) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“). Z toho vyplýva, že vystavenie vyjadrenia na účel poskytnutia uvedeného PO je v kompetencii zariadenia poradenstva a prevencie.
Pokiaľ vo vyjadrení na účel poskytnutia PO nie je uvedený navrhovaný rozsah, je potrebné zariadenie poradenstva a prevencie dodatočne požiadať o vypracovanie vyjadrenia na účel poskytnutia PO, ktoré má podľa §145b ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z. obsahovať aj rozsah poskytovania PO v zmysle časovom aj percentuálnom (na aké dlhé obdobie a na koľko percent žiak asistenciu potrebuje).
Celý postup k poskytovaniu PO je dostupný na webe: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/8e2/29000.313519.pdf .
Otázka č. 8:
Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia obsahuje návrh konkrétneho PO a jeho rozsah. Akým spôsobom má byť rozsah PO špecifikovaný?
Odpoveď:
V zmysle § 145b ods. 4 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov „vyjadrenie obsahuje návrh podporného opatrenia spolu s navrhovaným rozsahom jeho poskytnutia“. Odporúčaný rozsah jednotlivých PO je uvedený v Katalógu podporných opatrení, pričom pri niektorých PO je špecifikovaný presnejšie, pri niektorých pomerne všeobecne. V zásade platí, že je potrebné prispôsobiť ho individuálnym potrebám a schopnostiam dieťaťa.
V zmysle rozsahu je vhodné vyjadriť sa i k časovému obdobiu, na ktoré sa PO navrhuje, pričom po jeho uplynutí sa poskytovanie PO automaticky končí. V prípade potreby možno poskytovanie PO prehodnotiť, a to procesom rovnakým, ako pri jeho poskytovaní.
Otázka č. 9:
Môže žiadať špeciálna materská škola (pri spojenej škole) pre svoje deti pedagogických asistentov?
Odpoveď:
Áno, môže žiadať, keďže PO zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede zabezpečuje v súlade s platnou legislatívou aj špeciálna materská škola.
Otázka č. 10:
Čo a v akom rozsahu sa bude uvádzať v prihláške žiakovi, ktorý prechádza na SŠ a na ZŠ mu boli poskytované PO?
Odpoveď:
V tejto oblasti v zákone č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“) nenastali významné zmeny, treba vychádzať z ustanovení v § 63 zákona č. 245/2008 Z. z. a pokynov uvedených v prihláške na strednú školu, ktorá je dostupná v knižnici vzorov tlačív dostupnej na webe ministerstva školstva.
Otázka č. 11:
Je správne chápané, že žiak v s intelektovými schopnosťami v pásme inferiority je žiak so ŠVVP, ale bez zdravotného znevýhodnenia a môžu mu byť poskytnuté PO len na 1. a 2. stupni podpornej úrovne?
Odpoveď:
Nie každý žiak ktorý zaostáva, je žiakom so ŠVVP. Taktiež záleží na tom, o aké PO dostupnej škály PO ide. Žiakom so ŠVVP je podľa definície uvedenej v § 2 písm. i) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“), ktorému je na základe diagnostiky diagnostikované zdravotné znevýhodnenie, SZP, nadanie a priznané PO alebo dieťaťu alebo žiakovi, ktorého zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie PO. Z vyššie uvedeného vyplýva, že žiak v pásme inferiority nie je žiakom so zdravotným znevýhodnením, avšak z dôvodu znížených kognitívnych schopností je možné žiaka považovať v intenciách § 2 písm. i) zákona č. 245/2008 za žiaka so ŠVVP.
Určovanie ŠVVP zariadeniami poradenstva a prevencie na základe odporúčania poskytovania PO je nasledovné. Skupina PO (celkom desať) sa deťom a žiakom poskytuje na základe zhodnotenia ich opodstatnenosti diagnostikou (pedagogickou, orientačnou alebo odbornou), a to na základe vyjadrenia školy (1. a 2. stupeň podporných úrovní v systéme poradenstva a prevencie) alebo zariadenia poradenstva a prevencie podľa § 145b ods. 1 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z. (3. - 5. stupeň podpornej úrovne v systéme poradenstva a prevencie). Skupina PO (deväť – podľa § 145b ods. 1 písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z.) je priamo spojená s odbornou diagnostikou špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a je podmienená vyjadrením zariadenia poradenstva a prevencie. Zariadenia poradenstva a prevencie môžu navrhnúť aj tie PO, ku ktorým sa vyjadruje škola alebo školské zariadenie (podporná úroveň 1. a 2. stupňa). Pri týchto PO poradenské zariadenie určí, či súvisia so ŠVVP.
Otázka č. 12:
V Katalógu podporných opatrení je pri jednotlivých PO uvedené, kto ich poskytuje. V prípade, že uvedená kategória PZ/OZ na škole nie je, môže dané PO poskytovať aj iný PZ?
Odpoveď:
Katalóg podporných opatrení podľa § 145a ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov vedie a zverejňuje Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Aktuálna verzia s platnosťou od 1. septembra 2023 je záväzná. Informácia o tom, kto môže poskytovať jednotlivé PO je uvedené v Katalógu podporných opatrení.
Otázka č. 13:
Ako postupovať v prípade prideľovania pedagogických asistentov pre šk. rok 2024/2025? Budú sa PA prideľovať na základe navrhnutých PO?
Odpoveď:
Od školského roku 2024/2025 môže ministerstvo prideliť príspevok na úhradu nákladov na osobné náklady pedagogického asistenta v súlade s § 4e ods. 1 písm. a) zákona č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákona č. 597/2003 Z. z.“) zriaďovateľovi školy alebo zriaďovateľovi špeciálneho výchovného zariadenia podľa metodiky schválenej na príslušný školský rok. Metodika k prideľovaniu finančných prostriedkov na realizáciu PO vo výchove a vzdelávaní na školský rok 2024/2025 bude po jej vypracovaní a schválení dostupná na webe ministerstva školstva – podporné opatrenia - financovanie podporných opatrení.
Otázka č. 14:
Ak sa žiadateľ obráti na zariadenie poradenstva a prevencie o poskytnutie takého PO, ku ktorému sa môže vyjadriť aj škola, môže ho zariadenie poradenstva a prevencie presmerovať priamo na školu, ktorú žiak navštevuje?
Odpoveď:
Jedným z cieľov zavedenia systému PO bolo dostať podporu bližšie k deťom v školách. Preto je kompetenciou školy, aby sa k časti PO (§ 145b ods. 1 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z.) vyjadrovala na základe pedagogickej a orientačnej diagnostiky. V mnohých prípadoch môže mať škola, ktorá je so žiakom v dennom kontakte, lepšie zmapované potreby konkrétneho dieťaťa/žiaka, umožňujúce poskytnutie práve tejto časti PO. V prípade, že sa škola nevie vyjadriť na účel poskytnutia PO, požiada o to zariadenie poradenstva a prevencie. Na druhej strane, ak ide napríklad o klienta v systematickej odbornej starostlivosti poradenského zariadenia (slabozraký žiak), poradňa sa môže vyjadriť aj k PO, ku ktorému by v iných prípadoch postačovalo iba vyjadrenie školy (napríklad doučovanie).
Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27541.pdf
Otázka č. 15:
Akým spôsobom má byť špecifikovaný rozsah PO vo Vyjadrení na účel jeho poskytnutia?
Odpoveď:
Rozsah jednotlivých PO prispôsobuje škola alebo poradenské zariadenia individuálnym potrebám dieťaťa. Katalóg podporných opatrení poskytuje metodologickú pomoc a inšpiráciu na určenie rozsahu podpory.
Napríklad pri určovaní rozsahu PO „činnosť na podporu sociálneho zaradenia“ (§ 145a písm. j) zákona č. 245/2008 Z. z.) môže školský alebo poradenský psychológ v prípade žiaka zo sociálne znevýhodneného prostredia či žiaka s emocionálnymi problémami (úzkosť, samotárstvo...) určiť poskytovanie podpory v užšom rozsahu, špecificky zameranom na aktívne posilnenie sociálnych vzťahov žiaka v kolektíve, jeho akceptácie spolužiakmi, alebo na posilnenie pocitu jeho emocionálneho bezpečia. Ten, kto odporučil takto sformulované PO (zvyčajne školský alebo poradenský psychológ, liečebný pedagóg...) usmerní konkrétneho učiteľa, ktorý ho bude cielene realizovať počas bežného výchovno-vzdelávacieho procesu. Učiteľ bude metodicky usmerňovaný systémom poradenstva a prevencie (napríklad v oblasti scitlivovania na prejavy sociálnej izolácie žiaka).
Alebo môže určiť poskytovanie podpory v širšom rozsahu, tzn. odporučí zaradenie žiaka do uceleného sociálno – psychologického programu, ktorý bude realizovaný s celou triedou, s cieľom podporovať súdržnosť celého kolektívu, rozvíjať komunikačné zručnosti, empatiu, vzájomné aktívne počúvanie medzi spolužiakmi a podobne.
Pri určovaní rozsahu PO je vhodné vyjadriť sa i k časovému obdobiu, na ktoré sa poskytovanie PO navrhuje (na koľko týždňov, mesiacov, počas celého školského roka, atď.), pričom po jeho uplynutí sa poskytovanie PO automaticky končí. V prípade potreby možno poskytovanie PO prehodnotiť, a to rovnakým procesom ako pri jeho poskytovaní.
Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27541.pdf
Otázka č. 16:
Môže žiadať špeciálna materská škola pre svoje deti PO „pedagogický asistent“?
Odpoveď:
PO „zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede v zmysle § 145a odsek 2, písm. m) zákona č. 245/2008 Z. z. “ zabezpečuje aj špeciálna materská škola. V školskom roku 2023/2024 je proces prideľovania finančných prostriedkov na pedagogických asistentov zverejnený v Metodike k prideľovaniu finančných prostriedkov na realizáciu PO vo výchove a vzdelávaní na školský rok 2023/2024.
Spôsob prideľovania finančných prostriedkov na školský rok 2024/2025, ako aj spôsob žiadania bude predstavený v Metodike k prideľovaniu finančných prostriedkov na realizáciu PO vo výchove a vzdelávaní, ktorú v priebehu aktuálneho školského roka zverejní rezort školstva.
Otázka č. 17:
Žiak bol do 1. 9. 2023 vzdelávaný ako žiak v školskej integrácii. Má vypracovanú správu z diagnostického vyšetrenia zo zariadenia poradenstva a prevencie. V školskom roku 2023/2024 sa na základe pedagogického hodnotenia a dosahovaných výsledkov u žiaka ukazuje potreba nehodnotenia žiaka z viacerých predmetov známkou.
1. Je potrebné požiadať o Vyjadrenie na účel poskytovania podporného opatrenia zaradenie poradenstva a prevencie?
2. Musí byť žiakovi v takomto prípade vykonaná rediagnostika?
3. Aký dokument má pre školu vypracovať zariadenie poradenstva a prevencie?
ODPOVEĎ NA OTÁZKU Č. 1
V súvislosti s postupným prechodom od opatrení vo vzťahu ku žiakovi doteraz vzdelávanému formou školskej integrácie k PO sa zákonní zástupcovia detí/žiakov, školy a zariadenia poradenstva a prevencie (ďalej len „ZPP“) riadia aktuálne platnými prechodnými ustanoveniami v zmysle § 161s zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“).
V zmysle § 161s ods. 1 zákona č. 245/2008 Z. z. možno o PO podľa predpisov účinných od dňa účinnosti aktuálneho znenia zákona č. 245/2008 Z. z. požiadať od 1. septembra 2023.
Podľa § 161s ods. 2 sa činnosť vykonávaná školou alebo školským zariadením podľa predpisov účinných do dňa účinnosti tohto zákona, ktorej obsah zodpovedá niektorému PO podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona, považuje za poskytovanie PO podľa predpisov účinných odo dňa účinnosti tohto zákona.
Na základe vyššie uvedeného v takomto prípade nie je potrebné ZPP žiadať o vyjadrenie na účel poskytovania PO.
ODPOVEĎ NA OTÁZKU Č. 2
V nadväznosti na vyššie uvedené ide o poskytnutie ďalšieho PO, ktorým je zmena spôsobu hodnotenia žiaka. Uvedené PO bude tomuto žiakovi poskytované paralelne s PO poskytovanými na základe § 161s ods. 2 zákona č. 245/2008 Z. z. (viď vyššie).
Pokiaľ sa preukáže opodstatnenosť potreby poskytnúť takémuto žiakovi PO, k poskytovaniu ktorého je na základe § 145b zákona č. 245/2008 Z. z. potrebné vyjadrenie ZPP, sa odporúča, aby škola v spolupráci so ZPP, ktoré má žiaka v starostlivosti, iniciovala čiastkovú diagnostiku podľa §131 ods. 4 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z..
ZPP na základe záverov čiastkovej diagnostiky vypracuje vyjadrenie na účel poskytnutia PO. V prípade, že nedôjde ku zmene pôvodne vykonanou diagnostikou konštatovanej špeciálno-pedagogickej, psychologickej alebo zdravotnej diagnózy u žiaka, komplexné, resp. kontrolné rediagnostické odborné vyšetrenie sa nevykonáva.
Rediagnostika je odôvodnená najmä v prípade, ak sa mení charakter ŠVVP dieťaťa/žiaka alebo pri prehodnocovaní opodstatnenosti už poskytovaných PO.
ODPOVEĎ NA OTÁZKU Č. 3
V prípade, že sa diagnostikou (napr. aj čiastkovou) opodstatní potreba dieťaťu/žiakovi poskytnúť PO, ZPP musí vypracovať pre žiadateľa o PO vyjadrenie na účel poskytovania PO, ktoré je prílohou správy z diagnostického vyšetrenia.
Celý postup uvedený tu: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27717.pdf
Otázka č. 18:
Čo robiť, keď rodič zdravotne znevýhodneného dieťaťa/žiaka nechce škole poskytnúť správu z odborného vyšetrenia v ZPP, pričom dieťa potrebuje zabezpečiť poskytnutie PO?
Odpoveď:
Správa z diagnostického vyšetrenia je podľa § 4 vyhlášky MŠVVŠaSR č. 24/2022 Z. z. o zariadeniach poradenstva a prevencie ďalšou dokumentáciou dieťaťa/ žiaka so zdravotným znevýhodnením. Školy alebo školské zariadenia podľa § 11 ods. 6 písm. a) bod 9 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov získavajú a spracúvajú na účely výchovy a vzdelávania a aktivít v čase mimo vyučovania osobné údaje dieťaťa/žiaka o mentálnej úrovni, vrátane výsledkov pedagogicko-psychologickej a špeciálno-pedagogickej diagnostiky, t. j. aj správy z diagnostického vyšetrenia, ktorá obsahuje aj výsledky pedagogicko-psychologickej a špeciálno-pedagogickej diagnostiky.
Keďže, ako vyplýva z otázky, ide o dieťa so zdravotným znevýhodnením, uvádzame do pozornosti skutočnosť, že podľa § 144 ods. 7 písm. d) školského zákona je zákonný zástupca povinný informovať školu o zmene zdravotnej spôsobilosti jeho dieťaťa, jeho zdravotných problémoch alebo iných závažných skutočnostiach, ktoré by mohli mať vplyv na priebeh výchovy a vzdelávania.
Okrem uvedenej právnej roviny je nespochybniteľne významné aj hľadisko vzájomnej komunikácie školy so zákonným zástupcom vo veci poskytnutia správy z diagnostického vyšetrenia škole. Škola by mala zákonnému zástupcovi poskytnúť primeraným a najmä empatickým spôsobom informáciu o účele a opodstatnení poskytnutia predmetnej správy, vrátane možných dôsledkov odmietnutia jej poskytnutia. Vysvetliť rodičovi, že odporučenia uvedené v odbornom vyšetrení budú nápomocné samotnému učiteľovi pri poskytovaní PO. Dôležité je budovanie dôvery rodiča vo vzťahu k pedagógovi dieťaťa.
Zároveň zákonný zástupca by mal konať v najlepšom záujme dieťaťa. Ak tomu tak nie a je opodstatnený predpoklad ohrozenia jeho najlepšieho záujmu, môže škola požiadať o pomoc pri riešení vzniknutej situácie napr. zariadenie poradenstva a prevencie, v ktorom bolo diagnostické vyšetrenie dieťaťa uskutočnené (rola mediátora). Prípadne ak nebol tento krok účinný, môže škola požiadať o ďalšiu pomoc vecne príslušný orgán, napríklad orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
Otázka č. 19:
Časť PO priamo súvisí s diagnostikou špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb, napríklad zabezpečenie náhradnej formy komunikácie pre žiaka s ťažkou poruchou reči a zníženou úrovňou intelektu. Ak takýto žiak absolvuje v zariadení poradenstva a prevencie psychologické i logopedické vyšetrenie, je potrebné spracovávať každú správu osobitne? Je následné Vyjadrenie na účel poskytovania podporného opatrenia súčasťou alebo prílohou diagnostickej správy?
Odpoveď:
Na účel diagnostikovania špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb podľa § 2 písm. i) zákona č. 245 Z. z. postačuje jedna správa z diagnostického vyšetrenia, v ktorej sa viacerí odborní zamestnanci môžu vyjadriť spoločne. V záujme rezortu školstva je zjednodušovanie nevyhnutných administratívnych procesov a znižovanie byrokratickej záťaže odborných (na školách pedagogických) zamestnancov. K obsahu a štruktúre správy z diagnostického vyšetrenia v zariadeniach poradenstva a prevencie rezort školstva nedávno zverejnil usmernenie, v ktorom sa okrem tejto informácie môžete dočítať aj ďalšie súvislosti k štruktúre diagnostickej správy. Vyjadrenie na účel poskytovania podporného opatrenia sa vydáva ako samostatný dokument podľa § 5 písm. a) vyhlášky č. 339/2023, a teda netvorí súčasť alebo prílohu správy.
Viac info: https://www.minedu.sk/specialne-a-inkluzivne-vzdelavanie/