Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a, ods. 2, písm. f) školského zákona - Zabezpečenie doučovania žiaka alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka - je prostredníctvom kvalitného a dostupného doučovania v hodinách mimo vyučovania v stanovenom rozsahu zlepšovať vedomosti a zručnosti žiakov a eliminovať riziko opakovania ročníka a predčasného ukončenia vzdelávania žiakov. Podporné opatrenie možno realizovať tiež prostredníctvom cieleného učenia. Cielené učenie je proces, pri ktorom sa zameriavame na konkrétny cieľ alebo výsledok vzdelávania. Očakávaný výsledok cieleného učenia je vopred konkrétne stanovený. Očakávaným výsledkom môže byť napríklad zvládnutie novej zručnosti, porozumenie komplexnému konceptu alebo pripravenosť na skúšku. Vzdelávacie činnosti pri cielenom učení sa zameriavajú výlučne na informácie, ktoré sú priamo súvisiace so stanoveným cieľom. Činnosti v rámci podporného opatrenia sú zamerané na:
|
Cieľová skupina podporného opatrenia Podporné opatrenie je poskytované žiakom:
|
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. f) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, vychovávateľ v ŠKD, pedagogický asistent alebo v prípade potreby školský špeciálny pedagóg alebo iné osoby na základe zmluvného vzťahu so zamestnávateľom. Oprávnená na poskytovanie doučovania je osoba s pedagogickým vzdelaním minimálne bakalárskeho stupňa alebo doplňujúcim pedagogickým štúdiom alebo iná osoba s minimálne bakalárskym vzdelaním v odbore korešpondujúcom s predmetom alebo vzdelávacou oblasťou, ktoré daná osoba doučuje. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Prezenčná alebo dištančná forma prostredníctvom prostriedkov založených na využívaní počítačových sietí. V prípade dištančnej formy sa odporúča žiakovi zabezpečiť materiálno-technickú asistenciu zo strany školy. Doučovanie sa realizuje mimo vyučovací čas (v popoludňajších hodinách), individuálne alebo skupinovo v počte 2 - 5 žiakov. Individuálna forma sa realizuje v prípade, ak škola eviduje len jedného takéhoto žiaka na danom stupni vzdelávania (prvý alebo druhý stupeň). Ak sú už dvaja takíto žiaci na danom stupni je potrebné realizovať doučovanie v skupinovej forme. Odporúčanie: V rámci jednej skupiny zaradiť žiakov len z jedného stupňa (cyklu). |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám žiaka a podmienkam školy. Maximálny rozsah je 16 vyučovacích hodín na žiaka za polročné hodnotiace obdobie, alebo od koncoročného hodnotenia po komisionálnu skúšku. |