Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a, ods. 2, písm. f) školského zákona - Zabezpečenie doučovania žiaka alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka - je prostredníctvom kvalitného a dostupného doučovania v hodinách mimo vyučovania v stanovenom rozsahu zlepšovať vedomosti a zručnosti žiakov a eliminovať riziko opakovania ročníka a predčasného ukončenia vzdelávania žiakov. Podporné opatrenie možno realizovať tiež prostredníctvom cieleného učenia. Cielené učenie je proces, pri ktorom sa zameriavame na konkrétny cieľ alebo výsledok vzdelávania. Očakávaný výsledok cieleného učenia je vopred konkrétne stanovený. Očakávaným výsledkom môže byť napríklad zvládnutie novej zručnosti, porozumenie komplexnému konceptu alebo pripravenosť na skúšku. Vzdelávacie činnosti pri cielenom učení sa zameriavajú výlučne na informácie, ktoré sú priamo súvisiace so stanoveným cieľom.

Činnosti v rámci podporného opatrenia sú zamerané na:

    • všeobecnovzdelávacie predmety,
    • vyučovacie predmety zamerané na odborné vedomosti,
    • vyučovacie predmety zamerané na praktické zručnosti,
    • praktické vyučovanie,
    • profilujúce predmety.

Cieľová skupina podporného opatrenia

Podporné opatrenie je poskytované žiakom:

  • neprospievajúcim z aspoň jedného povinného alebo povinne voliteľného vyučovacieho predmetu na polročnom hodnotení alebo koncoročnom hodnotení,
  • nehodnoteným z aspoň jedného povinného alebo povinne voliteľného vyučovacieho  predmetu na polročnom alebo koncoročnom hodnotení, ak sa na vyučovacom predmete ospravedlnene nezúčastňovali alebo tento vyučovací predmet nebol súčasťou školského vzdelávacieho programu, podľa ktorého sa vzdelával,
  • s výraznými ťažkosťami s dosahovaním stanovených vzdelávacích štandardov v jednej alebo viacerých vzdelávacích oblastiach krátkodobého charakteru, ak ich potreba vznikla v dôsledku dlhodobej neprítomnosti na vyučovaní zo zdravotných dôvodov potvrdených lekárom,
  • pripravujúcim sa na komisionálne skúšky v stredných odborných školách v F učebných odboroch na získanie nižšieho stredného vzdelania.

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. f) školského zákona):

  • materská škola,
  • materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • základná škola,
  • základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • stredná škola,
  • stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo
  • špeciálne výchovné zariadenie.

Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, vychovávateľ v ŠKD, pedagogický asistent alebo v prípade potreby školský špeciálny pedagóg alebo iné osoby na základe zmluvného vzťahu so zamestnávateľom. Oprávnená na poskytovanie doučovania je osoba s pedagogickým vzdelaním minimálne bakalárskeho stupňa alebo doplňujúcim pedagogickým štúdiom alebo iná osoba s minimálne bakalárskym vzdelaním v odbore korešpondujúcom s predmetom alebo vzdelávacou oblasťou, ktoré daná osoba doučuje. 

Forma poskytovania podporného opatrenia

Prezenčná alebo dištančná forma prostredníctvom prostriedkov založených na využívaní počítačových sietí. V prípade dištančnej formy sa odporúča žiakovi zabezpečiť materiálno-technickú asistenciu zo strany školy. 

Doučovanie sa realizuje mimo vyučovací čas (v popoludňajších hodinách), individuálne alebo skupinovo v počte 2 - 5 žiakov. Individuálna forma sa realizuje v prípade, ak škola eviduje len jedného takéhoto žiaka na danom stupni vzdelávania (prvý alebo druhý stupeň). Ak sú už dvaja takíto žiaci na danom stupni je potrebné realizovať doučovanie v skupinovej forme. Odporúčanie: V rámci jednej skupiny zaradiť žiakov len z jedného stupňa (cyklu).

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám žiaka a podmienkam školy. Maximálny rozsah je 16 vyučovacích hodín na žiaka za polročné hodnotiace obdobie, alebo od koncoročného hodnotenia po komisionálnu skúšku.

Skočiť na začiatok stránky