Zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. m) školského zákona - Zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede - je vyrovnávať príležitosti detí/žiakov a pomoc pri prekonávaní bariér v ich výchove a vzdelávaní prostredníctvom pôsobenia pedagogického asistenta. Náplň poskytovania podporného opatrenia je totožná s náplňou práce pedagogického asistenta, ktorý podporné opatrenie realizuje. Náplň práce pedagogického asistenta určuje riaditeľ školy v súlade s platnou legislatívou a s kompetenciami pedagogického asistenta ako pedagogického zamestnanca. Pedagogický asistent vykonáva svoju činnosť v súlade pracovnou náplňou v rámci svojej pracovnej zmluvy.

Pedagogický asistent pomáha deťom/žiakom prekonávať architektonické, informačné, jazykové, zdravotné, sociálne a kultúrne bariéry.

Pedagogický asistent v priebehu výchovno-vzdelávacieho procesu napríklad:

  • pomáha vytvárať na vyučovaní podporujúcu a priateľskú atmosféru s rešpektujúcimi vzťahmi, demokratickými pravidlami a tímovou spoluprácou,
  • zopakuje, prípadne preformuluje výklad učiva (podľa potreby dieťaťa/žiaka v preferovanej forme komunikácie),
  • asistuje s porozumením inštrukcie zadaných úloh (podľa potreby dieťaťa/žiaka v preferovanej forme komunikácie),
  • pomáha pri realizácii diferencovaného vyučovania, tak aby sa podporovalo napĺňanie potenciálu každého dieťaťa/žiaka v skupine,
  • flexibilne sa s učiteľom strieda pri realizovaní jednotlivých činností (reflektovanie, pozorovanie, pomáhanie, zadávanie, koordinovanie a iné),
  • pomáha pri obsluhe technických zariadení, ktoré dieťa/žiak používa v každodennom živote, ako sú vonkajšie časti kochleárnych implantátov, pomôcky alternatívnej komunikácie, mechanické či elektrické vozíky, zariadenia na nahrávanie zvuku, zväčšovanie textu, špeciálne softvéry a iné špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky,
  • pomáha pri narábaní, údržbe, nasadzovaní a skladaní zdravotných pomôcok, ako sú barle, vozíky, chodítka, palice, okluzory, načúvacie prístroje, kochleárne aparáty, kostné vibrátory a iné,
  • pomáha deťom/žiakom naučiť sa používať špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky pod vedením školského špeciálneho pedagóga a/alebo OZ s cieľom viesť ich k čo možno najväčšej miere samostatnosti (napr. režimový pásik, náhradné komunikačné systémy),
  • pomáha zvýšiť bezpečnosť dieťaťa/žiaka,
  • monitoruje stav dieťaťa/žiaka (prestimulovanie, únava, stav pozornosti atď.) a následne spolu s učiteľom prehodnocuje vopred stanovené výchovno-vzdelávacie ciele,
  • poskytuje podporu pri začlenení sa do rovesníckych skupín a v rovesníckom učení, povzbudzuje k zapojeniu sa do diskusií v triede, pomáha porozumieť a riešiť vzniknuté sociálne situácie (aj v situáciách mimo priestor triedy),
  • poskytuje podporu pri obhajobe práv dieťaťa/ žiaka,
  • poskytuje podporu v prevencii vzniku neprimeranej odkázanosti na pedagogickej asistencii a tiež neprimeranej odkázanosti na konkrétnej osobe, ktorá pedagogickú asistenciu vykonáva,
  • podieľa sa na vytváraní a úprave pomôcok, personalizácii zadaní, úloh, písomných prác,
  • a mnohé iné.

Vyššie uvedené príklady činností pedagogický asistent nevykonáva v plnom rozsahu v každej skupine detí/žiakov.

Pedagogický asistent pôsobí v triede spolu s učiteľom. Počas výchovno-vzdelávacieho procesu sa spoločne snažia realizovať vopred naplánované činnosti a zároveň flexibilne reagujú na aktuálnu situáciu, charakter a obsah vznikajúcich interakcií v skupine. Okrem spolupráce s učiteľom má na prácu pedagogického asistenta určujúci vplyv spolupráca so školským špeciálnym pedagógom, prípadne  odbornými zamestnancami školy.

Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY

Cieľová skupina podporného opatrenia

Všetky deti/žiaci zo skupiny (zväčša triedy), v ktorej pedagogický asistent pôsobí, na základe aktuálnych potrieb jednotlivých detí/žiakov.   

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. m) školského zákona):

  • materská škola,
  • materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,,
  • základná škola,
  • základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • stredná škola,
  • stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo
  • špeciálne výchovné zariadenie.

Podporné opatrenia realizuje pedagogický zamestnanec v kategórii pedagogický asistent.

Forma poskytovania podporného opatrenia

Forma poskytovania podporného opatrenia vzhľadom na činnosť dieťaťa/žiaka môže byť:

  • individuálna (prebieha v triede, alebo mimo triedu),
  • skupinová (prebieha s časťou triedy, s celou triedou, alebo so širšou skupinou ako trieda)

Forma poskytovania podporného opatrenia vzhľadom na spoluprácu pedagogického asistenta s učiteľom môže byť:

  • inštruktážna (učiteľ intenzívne usmerňuje pôsobenie pedagogického asistenta pri realizovaní jednotlivých aktivít, pedagogický asistent pracuje  podľa inštrukcií učiteľa),
  • kooperačná (vzniká na základe plánovania medzi pedagogickým asistentom a učiteľom),
  • čiastočne kooperačná (pedagogický asistent spolu s učiteľom rámcovo plánuje postup svojej práce, vo výraznej miere si však pedagogický asistent sám stanovuje vlastný spôsob práce).

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah je potrebné  prispôsobiť individuálnym potrebám dieťaťa/žiaka a podmienkam školy na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie.

Usmernenie k pôsobeniu pedagogického asistenta, zamestnanca, ktorý realizuje poskytovanie podporného opatrenia "sebaobslužné úkony" a osobného asistenta v škole alebo školskom zariadení je dostupné tu.


Skočiť na začiatok stránky