Zabezpečenie sebaobslužných úkonov v čase výchovno-vzdelávacieho procesu

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. o) školského zákona - Zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného predpisu 80c) v čase výchovno-vzdelávacieho procesu  - je zabezpečiť sebaobslužné úkony dieťaťu/žiakovi počas výchovno-vzdelávacieho procesu podľa jeho potrieb a v súlade s prílohou č. 4 Zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Ide o nasledovné oblasti činností:

Osobná hygiena

Hygienická starostlivosť o jednotlivé časti tela: ruky, tvár, zuby, nechty. V mnohých prípadoch ide len o čiastočnú podporu, keď sa dieťa/žiak nevie dostatočne efektívne pohybovať v priestore určenom na osobnú hygienu (napr. pri oslabení hrubej alebo jemnej motoriky), alebo nemá dostatočne osvojenú postupnosť jednotlivých dielčích činností (napr. pri oslabení kognitívnych schopností). V mnohých prípadoch je však potrebná podpora komplexná, kedy osoba poskytujúca asistenciu v oblasti osobnej hygieny, niektoré úkony vykonáva v plnej miere namiesto dieťaťa/žiaka.

Stravovanie a dodržiavanie pitného režimu

Porciovanie stravy, obsluha (prinesenie stravy a nápoja na dosah), kŕmenie a pomoc pri pití. Rozsah a charakter podpory je v tomto smere široký. Mnoho detí/žiakov nedokáže odniesť podnos s jedlom a pitím bez pomoci, niektorí to nedokážu vôbec. Obdobne široký rozsah podpory je pri samotnom procese prijímania potravy či tekutín. Asistencia v tomto smere znamená podporu pri manipulovaní s tanierom, príborom a kúskami potravy.

Vyprázdňovanie

Sprievod na toaletu, pomoc pri vyzliekaní, obliekaní, účelná očista po toalete, sprievod z toalety, podanie podložnej misy, močovej fľaše s následným očistením podložnej misy (fľaše), ochrana osobnej a posteľnej bielizne pred znečistením (nasadenie a výmena plienky). Niektoré deti/žiaci môžu potrebovať neustálu starostlivosť, zatiaľ čo iní budú potrebovať pomoc len pri presunoch na toaletu alebo pri samotnom používaní toalety.

Obliekanie, vyzliekanie

Výber oblečenia (rozpoznanie jeho správneho vrstvenia a farieb), obliekanie, obúvanie, vyzliekanie, vyzúvanie. Pri niektorých deťoch/žiakoch sú ťažkosti v tejto oblasti spojené s hrubou alebo jemnou motorikou, u iných to môže byť ťažkosť spojená s oslabením kognitívnych funkcií (napr. určiť na čo slúžia jednotlivé časti odevu, ako odev prispôsobiť vonkajšej teplote a iné). Asistenciu je vhodné poskytnúť len pre tú časť zo sústavy krokov a tú oblasť, v ktorej je naozaj potrebná.

Mobilita, motorika

Sprievod pri chôdzi (chôdza po rovine, po schodoch), pomoc pri vstávaní z lôžka, pomoc pri líhaní na lôžko, polohovanie, pomoc pri manipulácii s predmetmi (napríklad pri uchopení lyžičky, zapínaní gombíkov), obsluha a premiestňovanie predmetov dennej potreby. Poskytnutie efektívnej asistencie v oblasti mobility vyžaduje v prvom kroku dôkladné oboznámenie sa s motorickými schopnosťami a možnosťami konkrétneho dieťaťa/žiaka. Rovnako dôležité je oboznámiť sa s pomôckami, ktoré používa a so spôsobom a rozsahom ich ovládania.

Dodržiavanie liečebného režimu

Životospráva dieťaťa alebo žiaka na podporu liečby, ktorú stanoví lekár.  Môže ísť o rôzne opatrenia v rámci výchovno-vzdelávacích procesov školy, ale tiež vykonávanie alebo obmedzenie konkrétnych aktivít. 

Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY

Cieľová skupina podporného opatrenia

Deti/žiaci, ktorí majú obmedzenia vo vykonávaní sebaobslužných úkonov.

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. o) školského zákona):

  • škola alebo
  • školské zariadenie.

Podporné opatrenie realizuje osobný asistent, pomocný vychovávateľ, rodičovský asistent alebo nepedagogický zamestnanec zabezpečujúci sebaobslužné úkony.

Forma poskytovania PO

Forma poskytovania podporného opatrenia je priamo závislá na miere samostatnosti dieťaťa/žiaka a na charaktere a rozsahu konkrétnych obmedzení dieťaťa/žiaka v oblasti sebaobslužných úkonov. Pri poskytovaní podporného opatrenia sa venuje zvýšená pozornosť výberu vhodných foriem realizácie, pri ktorej sa maximálne dbá na zachovaní dôstojnosti dieťaťa/žiaka.

Odporúčaný rozsah PO

Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám dieťaťa/žiaka a podmienkam školy.  Pri voľbe rozsahu a intenzity poskytovania podporného opatrenia sa zohľadňuje najmä vek dieťaťa/žiaka, dostupnosť a bezpečnosť prostredia a služieb dostupných v škole, alebo školskom zariadení. Niektoré deti/žiaci môžu potrebovať neustálu starostlivosť, a to aj počas vyučovania, zatiaľ čo iní budú potrebovať pomoc najmä pri presunoch alebo pri používaní toalety. Maximálny rozsah je zabezpečenie podporného opatrenia počas celého výchovno-vzdelávacieho procesu v škole a školskom zariadení.

Pri stanovení rozsahu sa vychádza aj z písomného vyjadrenia všeobecného lekára pre deti a dorast, ktoré je súčasťou Vyjadrenia na účel poskytnutia podporného opatrenia. Usmernenie k pôsobeniu pedagogického asistenta, zamestnanca, ktorý realizuje poskytovanie podporného opatrenia "sebaobslužné úkony" a osobného asistenta v škole alebo školskom zariadení je dostupné Usmernenie k pôsobeniu pedagogického asistenta zamestnanca, ktorý realizuje poskytovanie podporného opatrenia „Sebaobslužné úkony“ a osobného asistenta v škole alebo školskom zariadení.

Skočiť na začiatok stránky