Poskytovanie podporných opatrení

Otázka č. 1:

Čo sa v praxi zmení zavádzaním PO?

Odpoveď:
Katalóg podporných opatrení združuje už väčšinu doteraz poskytovanej pomoci deťom a žiakom v školách a školských zariadeniach. Systém PO túto pomoc sprehľadňuje a vytvára ucelený rámec poskytovanej pomoci doplnený o nové formy podpory (napr. diétne stravovanie, doučovanie, krízová intervencia, prevencia…). Z tohto pohľadu je potrebné vnímať zavádzanie systému PO ako prechod k ucelenej a prehľadnej pomoci poskytovanej deťom a žiakom.


Otázka č. 2:

Kto môže požiadať o poskytnutie PO?

Odpoveď:
O poskytnutie PO môže požiadať zákonný zástupca dieťaťa alebo žiaka, plnoletý žiak, zástupca školského zariadenia alebo pedagogický/odborný zamestnanec, ak predtým požiadal o vyjadrenie na účel poskytnutia PO (pozn. Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia je vydané v nadväznosti na diagnostické vyšetrenie uskutočnené v škole - napr. pedagogický/odborný zamestnanec školy - alebo v školskom zariadení, napr. v ZPP, ktorým sa potvrdí/nepotvrdí potreba poskytnutia PO).


Otázka č. 3:

Aký je rozdiel medzi individuálnym vzdelávacím program (IVP) a PO?

Odpoveď:
IVP a PO nie sú obsahovo totožné pojmy.
Podľa § 7a ods. 3 školského zákona IVP obsahuje PO a úpravy jednotlivých častí školského vzdelávacieho programu podľa špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb dieťaťa alebo žiaka, najmä úpravu obsahu, metód, foriem alebo spôsobu hodnotenia a spolupráce s odbornými zamestnancami. PO je možné poskytnúť aj dieťaťu alebo žiakovi, ktorý sa nevzdeláva podľa IVP.


Otázka č. 4:

Bude možné uplatniť poskytované PO aj pri externých testovaniach napr. pri T9 a maturite? Alebo je potrebné, aby bol žiak žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo žiakom so zdravotným znevýhodnením?

Odpoveď:
Áno. Poskytované PO bude možné uplatniť aj pri externých testovaniach, napr. T-9, maturitnej skúške v súlade s nižšie uvedeným:
Pri T9 sa poskytovanie PO vzťahuje na žiakov so ŠVVP a bližšie podrobnosti ustanovuje § 12 vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 223/2022 Z. z. o základnej škole.
Pri vykonávaní maturitnej skúšky sa poskytovanie PO vzťahuje na žiakov so ZZ a bližšie podrobnosti ustanovuje § 16 vyhlášky Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole.


Otázka č. 5:

Sú právne záväzné aj metodické materiály NIVAM k PO, keďže na nich Katalóg podporných opatrení priamo v texte konkrétnych PO odkazuje?

Odpoveď:
Sprievodné dokumenty vypracované k PO nie sú právne záväznými materiálmi. Majú odporúčací charakter.


Otázka č. 6:

Vyžaduje sa v tomto školskom roku pri maturitnej skúške a Testovaní 9 preukázanie PO?

 

Odpoveď:

V tomto školskom roku sa dokladovanie PO nevyžaduje ani pri maturitnej skúške ani pri externom testovaní T9. Prihlasovanie i úprava podmienok maturitnej skúšky i Testovania 9 prebieha rovnako ako v minulom školskom roku.

Pri testovaní 9 sa úpravy externého testovania vzťahujú na žiakov so ŠVVP, pričom konkrétne náležitosti sú špecifikované v § 12 vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 223/2022 Z. z. o základnej škole.

Pri maturitnej skúške sa úpravy podmienok maturitnej skúšky realizujú rovnako ako v predchádzajúcom školskom roku, pričom v tomto školskom roku žiaci, rovnako ako v minulom školskom roku, predkladajú spolu s prihláškou na maturitnú skúšku žiadosť o úpravu podmienok maturitnej skúšky.


Otázka č. 7:

Môže byť PO poskytnuté na základe správy z diagnostického vyšetrenia?

 

Odpoveď:

O poskytnutie PO možno požiadať riaditeľa školy len na základe Vyjadrenia na účel poskytnutia PO. Toto vyjadrenie môže byť samostatnou súčasťou správy z diagnostického vyšetrenia, ak závery vyšetrenia indikujú opodstatnenie priznania PO.


Otázka č. 8:

Aký dopad bude mať na ukončenie vzdelávania v základnej škole poskytnutie PO „Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní“ v rámci úpravy obsahu vzdelávania?

 

Odpoveď:

Ak žiak nesplní požadované obsahové a výkonové štandardy, nemôže získať stupeň vzdelania podľa príslušného vzdelávacieho programu.

Vzdelávacie programy pre žiakov s mentálnym postihnutím výkonové štandardy nemajú, podľa § 16 ods. 3 písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“) v platnom znení žiak s mentálnym postihnutím získa primárne vzdelanie absolvovaním posledného ročníka základnej školy. Možnosti získania nižšieho stredného vzdelania sú uvedené pod písm. b) uvedeného paragrafu. Ak chce žiak s mentálnym postihnutím získať nižšie stredné vzdelanie, môže tak urobiť viacerými spôsobmi, napríklad prostredníctvom externého testovania na účel získania nižšieho stredného vzdelania. Žiaci s mentálnym postihnutím sa takéhoto testovania zúčastniť nemusia, je to pre nich len možnosť, čo vyplýva z § 155 ods. 9 zákona č. 245/2008 Z. z. v aktuálne platnom znení.


Otázka č. 9:

Sú PO určené všetkým deťom a žiakom?

 

Odpoveď:

PO sa deťom a žiakom poskytujú na základe zhodnotenia ich opodstatnenosti. Pre všetky deti a žiakov, na základe potrieb školy, bez nutnosti vystavenia vyjadrenia sú určené dve PO.

Ďalšia skupina PO (celkom desať) sa deťom a žiakom poskytuje na základe zhodnotenia ich opodstatnenosti diagnostikou (pedagogickou, orientačnou alebo odbornou), a to na základe vyjadrenia školy (1. a 2. stupeň podporných úrovní v systéme poradenstva a prevencie) alebo zariadenia poradenstva a prevencie (3. - 5. stupeň podpornej úrovne v systéme poradenstva a prevencie). Posledná skupina PO (deväť) je priamo spojená s odbornou diagnostikou špeciálnych výchovno-vzdelávacích potrieb a je podmienená vyjadrením zariadenia poradenstva a prevencie.

Zariadenia poradenstva a prevencie môžu navrhnúť aj tie PO, ku ktorým sa vyjadruje škola alebo školské zariadenie (podporná úroveň 1. a 2. stupňa). Pri týchto PO poradenské zariadenie určí, či súvisia so ŠVVP. Diagnostika ŠVVP nie je v kompetencii školy.

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27541.pdf


Otázka č. 10:

Môže žiak v tomto školskom roku pri Testovaní 9 a pri maturitnej skúške využiť priznané PO?

 

Odpoveď:

Pri Testovaní 9 môžu relevantné PO využívať iba žiaci so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, ktorým tieto PO boli priznané. Je to v súlade s § 12 Vyhlášky MŠVVaŠ SR č. 223/2022 Z. z. o základnej škole.

Pokiaľ ide o maturitnú skúšku, v tomto školskom roku žiak nemôže využívať priznané PO, či už má priznané špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby, alebo nie. Úpravy podmienok maturitnej skúšky sa realizujú rovnako ako v predchádzajúcom školskom roku. Žiaci predkladajú spolu s prihláškou na maturitnú skúšku žiadosť o úpravu podmienok maturitnej skúšky v zmysle § 16 Vyhlášky č. 224/2022 Z. z. o strednej škole.

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27541.pdf


Otázka č. 11:

Ako môžu PO pomôcť pomaly sa učiacim žiakom (v minulosti označovaným ako žiaci s hraničným pásmom intelektových schopností), ktorým bolo psychologickým vyšetrením preukázané zníženie intelektových schopností, nie však mentálne postihnutie, čo sa negatívne odráža v ich vzdelávacích výsledkoch?

 

Odpoveď:

V zmysle §145b písm. a) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 245/2008 Z. z.“) možno tomuto žiakovi z úrovne školy poskytnúť nasledovné PO:

1. zabezpečenie činností na rozvoj pohybovej schopnosti, zmyslového vnímania, komunikačnej schopnosti, kognitívnej schopnosti, sociálno-komunikačných zručností, emocionality a sebaobsluhy (§145a, písm. c) zákona č. 245/2008 Z. z.) zodpovedajúce individuálnym potrebám daného žiaka,

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/zabezpecenie-cinnosti-na-rozvoj-pohybovej-schopnosti-zmysloveho-vnimania-komunikacnej-schopnosti-kognitivnej-schopnosti-socialno-komunikacnych-zrucnosti-emocionality-a-sebaobsluhy/

2. zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka (§145 a, psím. f) zákona č. 245/2008 Z. z.) zodpovedajúce individuálnym potrebám daného žiaka.

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/zabezpecenie-doucovania-alebo-cieleneho-ucenia-na-dosiahnutie-najvyssieho-individualneho-kognitivneho-potencialu-dietata-alebo-ziaka/

V rámci tohto PO je okrem postupov uvedených v sprievodných materiáloch možné pri práci s dieťaťom/žiakom uplatniť aj metódu myšlienkových máp.

Viac info k myšlienkovým mapám napr. tu: https://mpc-edu.sk/pages/projects/teachers/nops5_kolo/Bel%C3%A1k_2022_web.pdf

Ďalej je možné takémuto žiakovi poskytnúť aj PO, ktorým je poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní (§145 a, písm. b) zákona č. 245/2008 Z. z.), ktorého opodstatnenosť preukáže diagnostika v ZPP, taktiež zodpovedajúce individuálnym potrebám daného žiaka. Odporúča sa tiež takéhoto žiaka hodnotiť kombinovane – klasifikáciou a slovným hodnotením (§55 ods. 3 a 4 zákona č. 245/2008 Z. z.).

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/katalog-podpornych-opatreni/


Otázka č. 12:

Môžeme zabezpečiť žiačke 2. ročníka strednej školy, ktorá pochádza z Ukrajiny a vôbec neovláda slovenský jazyk PO na osvojenie si slovenského jazyka aj individuálnou formou, alebo je nevyhnutné, aby navštevovala jazykový kurz?

 

Odpoveď:

Jazykovú podporu môžete žiačke zabezpečiť prostredníctvom PO v zmysle § 145a, odsek 2, písm. e) zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) aj individuálnou formou. Uvedené PO umožňuje nielen využitie kurzu vyučovacieho jazyka školy, ale aj uplatnenie individuálnej podpory pri osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy, a to napríklad v rámci povinného alebo voliteľného vyučovacieho predmetu. Toto PO môže poskytovať učiteľ Vašej školy.

Viac info: https://podporneopatrenia.minedu.sk/data/att/27387.pdf

Skočiť na začiatok stránky