Metodika prideľovania finančných prostriedkov na realizáciu podporných opatrení vo výchove a vzdelávaní na školský rok 2024/2025

Otázka č. 1:

Podľa čoho budú prideľovaní pedagogickí asistenti (ďalej len „PA“) podľa paušálneho kľúča?

Odpoveď:

Prideľovanie finančných prostriedkov na PA podľa paušálneho kľúča bude prebiehať na základe kritérií uvedených v Metodike prideľovania finančných prostriedkov na realizáciu podporných opatrení na školský rok 2024/2025 (ďalej len „metodika“). Metodika je zverejnená na https://www.minedu.sk/data/att/823/29691.abc219.pdf.

Kritériá sú nastavené na druh školy, počet detí alebo žiakov v dennej forme vzdelávania na škole a podiel detí alebo žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami (ďalej len „ŠVVP“) z celkového počtu detí alebo žiakov na škole.

Údaje pre tento účel sa použijú z Eduzberu k 15. septembru 2023 a tie, ktoré v Eduzbere nie sú dostupné, sa použijú z Rezortného informačného systému Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky (ďalej len „MŠVVM SR“). (Pozn. v paušálnom príspevku bude zohľadňovaný podiel detí/žiakov so ŠVVP, ktorí sa v škole vzdelávajú.)


Otázka č. 2:

Bude pre školy potrebné paušálny príspevok dokladovať vyjadreniami zo zariadenia poradenstva a prevencie (ďalej len „ZPP“)?

Odpoveď:

Nie, o pridelenie finančných prostriedkov na PA podľa paušálneho kľúča nie je potrebné žiadať, ani nič dokladovať a škole budú pridelené automaticky na základe kľúča zverejneného v metodike a relevantných údajov k 15. 9. 2023, ktoré má MŠVVM SR k dispozícii. Na účel pridelenia paušálneho príspevku nie je teda potrebné školám vydávať z úrovne ZPP nové vyjadrenia.


Otázka č. 3: 

Aký je spôsob žiadania o PA  na základe individuálnych požiadaviek zriaďovateľov škôl v tzv. „májovom zbere“, ktorý prebieha prostredníctvom webovej aplikácie na www.vykazy.sk  u tých žiakov, ktorí boli diagnostikovaní pred 1. 9. 2023 a v správe od ZPP im bol odporučený PA?

Odpoveď:

Pre pridelenie finančných prostriedkov žiakom, ktorí majú v správe z diagnostiky odporučeného pedagogického asistenta pred 1.9. 2023  je rovnako potrebné  Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia „zabezpečenie pôsobenia PA v triede“ spolu s prílohou č. 2 v odporúčanom formulári zverejnenom na:  https://podporneopatrenia.minedu.sk/vseobecne-informacie/  (resp. s formulárom, ktorý obsahuje informácie uvedené v prílohe č. 2)


Otázka č. 4:

Kto môže zaslať v májovom zbere požiadavku na PA? A čo musí táto požiadavka obsahovať?

Odpoveď:

Požiadavku na pridelenie finančných prostriedkov na PA môže predložiť zriaďovateľovi školy : riaditeľ MŠ, riaditeľ ZŠ, riaditeľ SŠ, riaditeľ MŠ pre deti so ŠVVP, riaditeľ ZŠ pre žiakov so ŠVVP, riaditeľ SŠ pre žiakov so ŠVVP (vrátane odborných učilíšť a praktických škôl). Žiadosť  obsahuje:

a) protokol zo zberu údajov o PA, ktorý je výstupom vyplnených formulárov prostredníctvom webovej aplikácie a

b) kópie vyjadrení ZPP na účel poskytnutia podporného opatrenia na zabezpečenie pôsobenia PA v triede.


Otázka č. 5:

Ako postupovať pri vypĺňaní prílohy č. 2 „Odporúčanie PA na školský rok 2024/2025“ (Príloha č. 2 k Vyjadreniu na účel poskytnutia podporného opatrenia) v prípade, ak ide o žiaka so ŠVVP (dôvodom sú oslabené kognitívne schopnosti žiaka), pričom nejde o žiaka so zdravotným znevýhodnením podľa § 2, písm. j) školského zákona? ZPP odporúča žiakovi podporné opatrenie - zabezpečenie pôsobenia PA v triede.

Odpoveď:

Škola na žiaka so ŠVVP bez zdravotného znevýhodnenia nemôže na školský rok 2024/25 žiadať o PA v rámci májového zberu údajov na základe individuálnych požiadaviek zriaďovateľov škôl.

V triedach budú môcť pracovať  pedagogickí asistenti, ktorých školy dostanú na základe paušálneho kľúča aj so žiakmi s ŠVVP bez zdravotného znevýhodnenia  V tom prípade nebude potrebné predkladať vyjadrenie od ZPP.


Otázka č. 6:

Musí mať dieťa/žiak, ktorému bude navrhnuté podporné opatrenie zabezpečenie sebaobslužných úkonov,  súčasne ťažké zdravotné  postihnutie (ŤZP) , ako je to spomenuté v opise podporného opatrenia v Katalógu podporných opatrení?

Odpoveď:

V znení Katalógu podporných opatrení je uvedené, že cieľovou skupinou tohto podporného opatrenia sú deti/žiaci, ktorí majú obmedzenia vo vykonávaní sebaobslužných úkonov. Nemusí teda nevyhnutne ísť o dieťa/žiaka s ŤZP. Dodávame však, že pri stanovení rozsahu poskytovania tohto podporného opatrenia ZPP sa vychádza aj z písomného vyjadrenia všeobecného lekára pre deti a dorast, ktoré je súčasťou Vyjadrenia na účel poskytnutia podporného opatrenia.


Otázka č. 7 :

Čo so žiakmi, ktorí budú v ZPP vyšetrení až počas leta alebo v priebehu školského roka 2024/2025?

Odpoveď:

Tieto procesy sa realizujú pred začiatkom školského roku 2024/2025. Ak žiakovi vyvstane potreba PA neskôr ako v máji, škola môže podľa dostupnosti do triedy, v ktorej sa tento žiak vzdeláva, prideliť PA, ktorého získala na základe paušálneho kľúča alebo ho financovať z normatívnych alebo iných zdrojov .


Otázka č. 8:

Dostane naša škola finančné prostriedky na PA podľa paušálneho prideľovania zo štátneho rozpočtu, aj keď sme sa našli v zozname pokračujúcich škôl z NP POP 3?

Odpoveď:

Školy, ktoré budú mať v školskom roku 2024/2025 pridelených PA z NP POP 3 už nezískavajú PA podľa paušálneho kľúča zo štátneho rozpočtu. Výber škôl pokračujúcich v NP POP 3 bol urobený tak, aby školy pokračujúce v projekte mali počet PA v NP POP 3 vyšší alebo rovnaký ako by im vychádzal počet PA podľa paušálneho kľúča zo ŠR. Je pre nich teda pokračovanie v projekte výhodné.

Ak je potreba PA na škole vyššia, školy pokračujúce v NP POP 3 môžu vstúpiť do májového zberu za rovnakých podmienok ako školy, ktorým budú pridelení PA z paušálneho prideľovania zo štátneho rozpočtu (t. j. do májového zberu môžu požiadavky poslať všetky školy bez rozdielu).


Otázka č. 9:

Majú aj základné školy pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, napr. Základná škola pre žiakov s NKS internátna , nárok na získanie členov podporného tímu ?  

Odpoveď:

Áno, podľa paušálneho kľúča prideľovania úväzkov na členov školského podporného tímu (ďalej len „ŠPT“) sú úväzky na ŠPT podľa kritérií zverejnených v metodike financovania podporných opatrení na školský rok 2024/2025 prideľované aj materským, základným a stredným školám pre deti a žiakov so zdravotným znevýhodnením.


Otázka č. 10:

Sme spojená škola v zriaďovateľskej pôsobnosti RÚŠS. Na základe paušálneho kľúča PA nám boli pridelené 3 úväzky PA ? Bude nám v tejto súvislosti zvýšený limit zamestnancov?

Odpoveď:

O navýšení limitu zamestnancov pre jednotlivé školy a školské zariadenia v ich zriaďovateľskej pôsobnosti rozhodujú RÚŠS. Ministerstvo upraví limit zamestnancov od septembra 2024 jednotlivým RÚŠS pre ich školy a školské zariadenia, budú mať teda možnosť navýšiť limit tým školám a školským zariadeniam v ich zriaďovateľskej pôsobnosti, ktorí budú mať zvýšený počet úväzkov PA, ŠPT, prípadne iných zamestnancov zabezpečujúcich podporné opatrenia.


Otázka č. 11:

Našej škole bol na základe paušálneho kľúča PA pridelený 1 úväzok PA. Nemáme však záujem zamestnávať PA. Ako máme postupovať?

Odpoveď:

V prípade, že škola nezamestná PA, prípadne člena ŠPT a bol jej priznaný úväzok na základe paušálneho kľúča, je potrebné, aby skutočnosť, že nemá záujem o pridelený úväzok (a následne o finančné prostriedky, ktoré úväzku zodpovedajú) prostredníctvom zriaďovateľa oznámila RÚŠS. RÚŠS následne túto informáciu oznámi ministerstvu. Finančné prostriedky na žiadosť zriaďovateľa nebudú zriaďovateľovi pre danú školu pridelené.


Otázka č. 12:

Zriaďovateľ má vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti 10 MŠ. Trom MŠ bol pridelený úväzok ŠPT. Môžeme ako zriaďovateľ pridelený úväzok z jednej MŠ presunúť do druhej MŠ?

Odpoveď:

Nie, paušálny kľúč je realizovaný na úrovni konkrétnych škôl, nie na úrovni zriaďovateľa. Pokiaľ MŠ nemá záujem o pozíciu ŠPT, napriek tomu, že jej bol tento úväzok zo strany ministerstva priznaný, zriaďovateľ postupuje tak, ako sme opísali v predchádzajúcej odpovedi – oznámi túto skutočnosť RÚŠS. Môže súčasne požiadať o presun úväzku na inú MŠ. V prípade, že ministerstvo presun odsúhlasí, môže zamestnanec pôsobiť na určenej MŠ.


Otázka č. 13:

Sme MŠ, ktorá má 40 detí, z toho 2 deti majú ŠVVP. Máme nárok na pridelenie úväzku PA podľa paušálneho kľúča?

Odpoveď:

V tabuľke paušálneho prideľovania PA pre MŠ sú 2 riadky pre MŠ, ktoré majú medzi 16 a 59 detí. Tieto 2 riadky popisujú 2 situácie, ktoré môžu v MŠ nastať, podľa toho, či má MŠ podiel detí so ŠVVP menej alebo viac ako 20%.

V uvedenom prípade, ak MŠ navštevuje 40 detí, z ktorých 2 deti majú ŠVVP, podiel detí so ŠVVP je 5 % → (2:40) x 100, čo predstavuje menej ako 20 % (t.j. 2. riadok v tabuľke). Takáto MŠ podľa kľúča nedostane finančné prostriedky z paušálneho prideľovania.


Otázka č. 14:

Sme MŠ, ktorá má 40 detí, z toho 24 detí má ŠVVP. Máme nárok na pridelenie úväzku PA podľa paušálneho kľúča?

Odpoveď:

Ak má MŠ podiel detí so ŠVVP aspoň 20% (t.j. koeficient 1,2 alebo 1,5 alebo 2), získa MŠ podľa kľúča paušálneho pridelenia 0,25 x koeficient PA (t.j. 3. riadok v tabuľke).

V uvedenom prípade, ak MŠ navštevuje 40 detí, z ktorých 24 je so ŠVVP, podiel detí so ŠVVP je 60 % → (24:40) x 100, čo predstavuje koeficient 1,5. Takáto MŠ dostane podľa kľúča paušálneho prideľovania finančné prostriedky na 0,25 x 1,5 = 0,375  úväzku PA.


Otázka č. 15:

Sme základná škola, ktorá má zriadené aj elokované pracovisko. Je potrebné v zbere údajov požiadať o PA za elokované pracovisko osobitne?

Odpoveď:

Nie, v zbere údajov o PA podáva žiadosť kmeňová škola vrátane údajov za svoje elokované pracovisko.


Otázka č. 16:

Na základe zápisu do našej materskej školy bude od septembra 2024 prijaté dieťa so zdravotným znevýhodnením, ktoré bude potrebovať PA. Môže materská škola uviesť toto dieťa v májovom zbere údajov o PA?

Odpoveď:

Áno, materská škola môže dieťa so zdravotným znevýhodnením, ktoré bude materskú školu na základe jeho zápisu navštevovať od septembra 2024, uviesť do májového zberu údajov o PA. Dieťa samozrejme musí disponovať vyjadrením zo ZPP s odporučením pôsobenia pedagogického asistenta v triede. To isté platí aj pre základné a stredné školy.


Otázka č. 17:

Je možné použiť finančné prostriedky získané na konkrétne podporné opatrenie na financovanie iného podporného opatrenia?

Odpoveď:

Nie, finančné prostriedky sú účelovo určené na konkrétne podporné opatrenie. Pokiaľ ich škola nevyčerpá v súlade so stanoveným účelom, je povinná ich prostredníctvom svojho zriaďovateľa vrátiť RÚŠS. RÚŠS následne túto informáciu oznámi ministerstvu a ministerstvo zriaďovateľovi zníži rozpočet o nevyčerpané finančné prostriedky.


Otázka č. 18:

Čo v prípade, ak pridelený počet PA podľa paušálneho kľúča je nižší ako potreba školy (napr.: paušál 2 PA, potreba školy 5 PA)? Individuálnou požiadavkou v májovom zbere bude škola, resp. jej zriaďovateľ  žiadať o 5 PA, alebo len o 3 PA (rozdiel medzi paušálom a potrebou školy). Je teda možné využiť paušál a zber súčasne ( 2 PA z paušálu a 3 PA na základe zberu)? V tom prípade pre žiakov, ktorým budú poskytnutí 3 PA na základe zberu bude potrebné doložiť vyjadrenie ZPP? Je na rozhodnutí školy pre ktorých žiakov vyžiada vyjadrenie ZPP a pre ktorých nie?  

Odpoveď:

Ak bol škole pridelený určitý počet úväzkov na základe paušálneho kľúča, môže vstúpiť aj do zberu na základe individuálnej požiadavky. Pridelený počet PA podľa paušálneho kľúča je možné využiť v triedach, kde sa vzdelávajú žiaci so zdravotným znevýhodnením, ale aj v triedach, kde sa vzdelávajú žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiaci z iného jazykového alebo kultúrneho prostredia, ... tam, kde môže PA pomôcť prekonávať deťom alebo žiakom bariéry pri ich vzdelávaní.

Do individuálneho zberu požiadaviek o PA vstúpi škola, pokiaľ pridelený počet PA pomocou paušálneho kľúča škole nepostačuje. Nevyhnutným predpokladom je priložiť k požiadavke vyjadrenie ZPP k žiakom, pre ktorých žiada PA do triedy, kde sa vzdelávajú. Je na rozhodnutí školy, pre akých jej žiakov alebo deti so zdravotným znevýhodnením žiada PA.

Pokiaľ ide o otázku, o aký počet PA má škola žiadať v májovom zbere, odpoveď znie – o taký počet PA, aký škola potrebuje nad rámec paušálneho pridelenia. Počet úväzkov, ktoré budú rozdelené pre individuálny zber požiadaviek je limitovaný. Je úlohou RÚŠS, aby v zmysle Metodiky priorizovala tie žiadosti, kde je PA nárokovateľný a následne ďalšie žiadosti podľa naliehavosti. Pri svojom rozhodovaní má RÚŠS k dispozícii vyjadrenia ZPP, súčasne informáciu koľko PA dostala škola pomocou paušálneho kľúča zo ŠR a z NP POP 3 a koľko PA mala škola v minulom roku zo ŠR a z NP POP3.


Otázka č. 19:

Ak máme pozíciu pomocného vychovávateľa z NP POP 3, bude na ďalší školský rok táto pozícia zachovaná a financovaná automaticky, alebo máme do 13. mája vyplniť zberový  formulár a požiadať o túto pozíciu na budúci šk. rok? 

Odpoveď:

Pracovná pozícia pomocný vychovávateľ financovaná z NP POP 3 bude financovaná z NP POP 3 aj v nasledujúcom školskom roku, o túto pozíciu nie je potrebné žiadať. Zberový formulár sa týka nových pozícií zamestnancov zabezpečujúcich sebaobslužné činnosti, ich financovanie (v prípade schválenia požadovaného úväzku) bude zabezpečené zo štátneho rozpočtu.


Otázka č. 20:

Aby škola mohla žiadať o príspevok na SZP aj na žiaka, ktorý je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, je potrebné, aby takýto žiak navštívil zariadenie poradenstva a prevencie, bol diagnostikovaný a predložil potvrdenie?

Odpoveď:

Ak žiak disponuje potvrdením že je členom domácnosti, ktorej členovi sa poskytuje  pomoc v hmotnej núdzi, vydaným príslušným Úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, toto potvrdenie predloží riaditeľovi školy. Na základe uvedeného potvrdenia riaditeľ školy vykáže žiaka v školskom informačnom systéme ako žiaka zo SZP. Na základe počtu žiakov zo SZP vykázaných v Eduzbere dostane škola v zmysle Metodiky príspevok na podporné opatrenie skvalitnenie podmienok na výchovu a vzdelávanie žiakov zo SZP. V tomto prípade žiak nemusí podstúpiť diagnostiku v zariadení poradenstva a prevencie a ani nepotrebuje zo zariadenia poradenstva a prevencie žiadne potvrdenie.


Otázka č. 21:

Sú formuláre (Vyjadrenie na účel poskytnutia podporného opatrenia a Vyjadrenie riaditeľa školy/školského zariadenia k poskytnutiu podporného opatrenia), zverejnené na webovom sídle ministerstva školstva, záväzné?

Odpoveď:

Formuláre zverejnené na webovom sídle ministerstva školstva sú odporúčané. Škola alebo školské zariadenie môže použiť vlastné formuláre, avšak pri zachovaní všetkých atribútov, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy. Čo sa týka prílohových  častí Vyjadrenia na účel poskytnutia podporného opatrenia, tieto rezort školstva odporúča používať, nakoľko sú naviazané na žiadosti o pridelenie finančných prostriedkov na príslušné podporné opatrenia.


Otázka č. 22:

Môže sa finančný príspevok na podporné opatrenia použiť na financovanie sociálneho pedagóga, ktorý už je našim zamestnancom (aktuálne na polovičný úväzok) alebo to musí byť nový odborný zamestnanec, ktorý u nás ešte nepracoval?

Odpoveď:

Áno, škola môže už existujúci polovičný pracovný úväzok sociálneho pedagóga financovať v školskom roku 2024/2025 z finančných prostriedkov pridelených na podporné opatrenie „školský podporný tím“.

Podmienkou je, aby finančné prostriedky pridelené na financovanie podporného opatrenia „školský podporný tím“ boli použité konkrétne na tento účel.


Otázka č. 23:

Čo v prípade, ak pridelený počet PA podľa paušálneho kľúča je nižší ako potreba školy (napr.: paušál 2 PA, potreba školy 5 PA)? Individuálnou požiadavkou v májovom zbere bude škola, resp. jej zriaďovateľ  žiadať o 5 PA, alebo len o 3 PA (rozdiel medzi paušálom a potrebou školy). Je teda možné využiť paušál a zber súčasne (2 PA z paušálu a 3 PA na základe zberu)? V tom prípade pre žiakov, ktorým budú poskytnutí 3 PA na základe zberu bude potrebné doložiť vyjadrenie ZPP? Je na rozhodnutí školy pre ktorých žiakov vyžiada vyjadrenie ZPP a pre ktorých nie? Vytvára to priestor pre špekulácie a umelé navyšovanie potreby PA, ak vyjadrenie ZPP nepotrebujú všetci žiaci ktorých sa táto potreba týka.

Odpoveď:

Áno, ak bol škole pridelený určitý počet úväzkov na základe paušálneho kľúča, môže vstúpiť aj do zberu na základe individuálnej požiadavky.

Pridelený počet PA podľa paušálneho kľúča je možné využiť v triedach, kde sa vzdelávajú žiaci so zdravotným znevýhodnením, ale aj v triedach, kde sa vzdelávajú žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia alebo žiaci z iného jazykového alebo kultúrneho prostredia, ... tam, kde môže PA pomôcť prekonávať deťom alebo žiakom bariéry, ktoré musia prekonávať pri vzdelávaní.

Do individuálneho zberu požiadaviek o PA vstúpi škola, pokiaľ pridelený počet PA pomocou paušálneho kľúča škole nepostačuje. Nevyhnutným predpokladom je priložiť k požiadavke vyjadrenie ZPP k žiakom, pre ktorých žiada PA do triedy, kde sa vzdelávajú. Je na rozhodnutí školy, pre akých žiakov alebo deti so zdravotným znevýhodnením žiada PA. Pokiaľ ide o túto otázku „Čo v prípade, ak pridelený počet PA podľa paušálneho kľúča je nižší ako potreba školy (napr.: paušál 2 PA, potreba školy 5 PA)? Individuálnou požiadavkou v májovom zbere bude škola, resp. jej zriaďovateľ  žiadať o 5 PA, alebo len o 3 PA (rozdiel medzi paušálom a potrebou školy)“ tak škola môže do tzv. „májového zberu“ žiadať aj o 5 PA, ale ak škola vyhodnotí, že jej stačia len 3 tak o 3 PA.

Počet úväzkov, ktoré budú rozdelené pre individuálny zber požiadaviek je limitovaný. Je úlohou RÚŠS, aby v zmysle Metodiky priorizovala tie žiadosti, kde je PA nárokovateľný a následne ďalšie žiadosti podľa naliehavosti. Pri svojom rozhodovaní má RÚŠS k dispozícii vyjadrenia ZPP, súčasne informáciu koľko PA dostala škola pomocou paušálneho kľúča, koľko PA mala škola v minulom roku zo ŠR a z NP POP3.

 

Skočiť na začiatok stránky