Prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. t) školského zákona - Prevencia na podporu fyzického zdravia, duševného zdravia a prevencia výskytu rizikového správania - je systematicky posilňovať schopnosti detí/žiakov, ktoré majú priamy vplyv na ich optimálny zdravý vývin a formovanie primeraných postojov v oblasti fyzického a duševného zdravia a vedú k znižovaniu prejavov a výskytu rizikového správania. Cieľom opatrenia je tiež predchádzať vzniku poruchy duševného a fyzického zdravia u detí/žiakov prostredníctvom realizovania podporných aktivít zameraných na rozvoj ich subjektívnej pohody (psychickej, sociálnej a fyzickej). Prevenciu možno rozdeliť nasledovne:
Programy a aktivity na podporu fyzického zdravia sa zameriavajú na podporu primeranej fyzickej kondície dieťaťa/žiaka, zdravého životného štýlu, starostlivosti o fyzické zdravie a bezpečnosti. Programy a aktivity na podporu duševného zdravia a psychickej odolnosti sa zameriavajú najmä na posilnenie úspešnej adaptácie dieťaťa/žiaka na školu, posilnenie schopnosti sebapoznania a sebahodnotenia, schopnosti kritického myslenia, schopnosti úspešne aplikovať stratégie zvládania, schopnosti asertivity, rozvíjanie pozitívnych vzťahov so spolužiakmi a ostatnými účastníkmi výchovno-vzdelávacieho procesu a posilnenie schopnosti zvládať psychicky náročné situácie (napríklad rovesnícky konflikt, medzigeneračný konflikt, vyrovnanie sa s úspechom/neúspechom a podobne). Programy a aktivity na prevenciu rizikového správania sa zameriavajú na formovanie žiaduceho postoja dieťaťa/žiaka k rizikovému správaniu, v prípade výskytu rizikového správania aj na eliminovanie/odstránenie jeho prejavov. Významný priestor sa venuje najmä programom zameraným na prevenciu šikany (vrátane kyberšikany), verbálneho a fyzického násilia, extrémistických postojov, užívania omamných a návykových látok a podobne. Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY. Sprievodný materiál je prehľadom aktivít v rámci poskytovania prevencie. |
Cieľová skupina podporného opatrenia Všetky deti/žiaci školy a školského zariadenia. |
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. t) školského zákona):
Poskytovanie realizuje školský podporný tím, odborný zamestnanec, pedagogický zamestnanec, odborný zamestnanec zariadenia poradenstva a prevencie alebo externý subjekt |
Forma poskytovania podporného opatrenia Základné rozdelenie metód prevencie v škole podľa objektu:
Základné rozdelenie metód prevencie v škole podľa formy:
Preventívne aktivity môžu mať rôzny charakter (napr. informatívny, zážitkový). Medzi najúčinnejšie aktivity patria spravidla aktivity zážitkového charakteru. V rámci výskumov v oblasti efektívnosti preventívnych intervencií sa ukázalo, že mnohé aj často používané aktivity nie sú efektívne a niekedy môžu mať dokonca opačný účinok. Zásady efektívnej preventívnej činnosti možno nájsť rozpracované napr. v Štandardoch odborných činností - Prevencia rizikového správania (VÚDPaP, 2022). |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám dieťaťa/žiaka a podmienkam školy alebo školského zariadenia. |