Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti
Opis podporného opatrenia Podporné opatrenie sa zameriava na systematické rozvíjanie spôsobilostí dieťaťa, ktoré majú priamy vplyv na dosiahnutie jeho školskej spôsobilosti. Činnosť v rámci podporného opatrenia sa realizuje v rámci školského vzdelávacieho programu školy/výchovného programu zariadenia, podľa ktorého sa uskutočňuje predprimárne vzdelávanie dieťaťa. Podporné oparenie je zahrnuté do individuálneho vzdelávacieho programu dieťaťa, ak to odporučí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Podporné opatrenie je možné realizovať rozvíjajúcimi činnosťami aj programami, ktoré môžu byť zamerané na ktorúkoľvek oblasť vývinu dieťaťa, ktorá je vo vzťahu k dosiahnutiu školskej spôsobilosti relevantná (sociálna a emocionálna oblasť, hrubá motorika, psychomotorika, jemná motorika, grafomotorika, vizuomotorická koordinácia, jazyk a reč, sluchové vnímanie, zrakové vnímanie, pozornosť, predstavivosť, pamäť, myslenie a iné). Činnosti v rámci podporného opatrenia sú spravidla zamerané na:
Činnosti na podporu dosahovania školskej spôsobilosti sú integrálnou súčasťou výchovno-vzdelávacej činnosti, v rámci ktorej je uplatňovaný diferencovaný prístup a individuálny prístup k dieťaťu. Využívajú sa príležitosti na zaraďovanie čítania s dieťaťom, hier so slovami a iných aktivít v rôznych časových úsekoch počas dňa, aby prirodzene sledovali tému a zameranie vzdelávacích aktivít. Pri plánovaní a realizácii aktivít sa dbá na ich hrový charakter, neustále je sledovaná motivácia a záujem dieťaťa v snahe vyhnúť sa drilu a formálnemu tréningu, ktorý môže negatívnym spôsobom ovplyvniť vnútornú motiváciu a neskoršie vzdelávacie úspechy dieťaťa. Prostredie materskej školy je podnetné z hľadiska dostatočných príležitostí na komunikáciu a na možnosti výberu kníh rôznych žánrov, ktoré sú pre dieťa zaujímavé a tematicky príťažlivé. Využívajú sa rozmanité metodické materiály, didaktické hry, hračky, pomôcky a edukačné publikácie určené pre predškolský vek zamerané na podporu jazykových schopností a ostatných oblastí vývinu dieťaťa. Zaraďovanie pracovných listov s jednoduchými grafomotorickými prvkami podľa individuálnych potrieb dieťaťa, vzpriamené sedenie, správny úchop a primeraný prítlak ceruzky na papier sa realizuje s ohľadom na komplexný prístup k dieťaťu (hrubá motorika, jemná motorika, koordinácia oko - ruka a pod.). Sprievodný materiál Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný tu (Sprievodny material k skolskej sposobilosti). Odporúčané sú ďalšie súvisiace materiály vydané NIVaM (pôvodne Štátnym pedagogickým ústavom):
|
Cieľová skupina podporného opatrenia Poskytuje sa deťom so zdravotným znevýhodnením, deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia (podľa § 2 písm. j) až o) školského zákona) a deťom, ktorých zdravotný stav, sociálne podmienky, jazykové schopnosti, nadanie, správanie, kognitívne schopnosti, motivácia, emocionalita, tvorivosť alebo zručnosti vyžadujú poskytnutie podporného opatrenia určeného diagnostikou v zariadeniach poradenstva a prevencie (podľa § 2 písm. i) školského zákona) a zároveň sú to deti, ktoré: plnia povinné predprimárne vzdelávanie, alebo pokračujú v plnení povinného predprimárneho vzdelávania. Pri podpore dieťaťa so zdravotným znevýhodnením sa postupuje v zmysle sprievodného materiálu Intervencie (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY). |
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. d) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ alebo pedagogický zamestnanec v kategórii vychovávateľ v liečebno-výchovnom sanatóriu.
Podľa potreby dieťaťa môže škola alebo školské zariadenie zabezpečiť uvedené podporné opatrenie v spolupráci so zariadením poradenstva a prevencie. Zabezpečenie podporného opatrenia v zariadení poradenstva a prevencie si určí príslušné zariadenie poradenstva a prevencie. Realizácia podporného opatrenia prebieha v aktívnej spolupráci pedagogických zamestnancov s odbornými zamestnancami a so zákonnými zástupcami dieťaťa. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Činnosti na podporu školskej spôsobilosti môžu rozvíjať jednu konkrétnu oblasť vývinu, alebo môžu integrovane rozvíjať niekoľko oblastí súčasne formou:
Skupinové a individuálne formy práce realizujú aj školský špeciálny pedagóg a odborní zamestnanci v zmysle sprievodného materiálu Intervencie (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY). |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah poskytovaného podporného opatrenia je potrebné prispôsobiť individuálnym potrebám a schopnostiam dieťaťa a podmienkam materskej školy. Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje dieťaťu na základe určenia vo vyjadrení zariadenia poradenstva a prevencie, alebo spravidla do optimálneho dosiahnutia školskej spôsobilosti, alebo v zmysle § 28a ods. 4 školského zákona do času, kedy dieťa začne plniť povinnú školskú dochádzku v základnej škole. |
MODELOVÁ SITUÁCIA
Podporné opatrenie: Činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti
Laura má 5 rokov a navštevuje bežnú materskú školu. V nasledujúcom školskom roku by mala nastúpiť so svojimi rovesníkmi na základnú školu. Laura nesprávne vyslovovje hlásku R, matka tiež pozoruje ťažkosti v zvládnutí prípravných cvičení na písanie a matematiku, je príliš hravá.
Laurina matka vyhľadala pomoc v centre poradenstva a prevencie, ktoré dieťa zdiagnostikovalo a skonštatovalo narušenú komunikačnú schopnosť ľahkého stupňa a nedostatočnú úroveň školskej spôsobilosti. Odborní zamestnanci centra poradenstva a prevencie na základe vykonanej diagnostiky odporučili poskytovanie logopedickej starostlivosti v ich poradenskom zariadení a vo vyjadrení odporučili realizáciu podporného opatrenia činnosť na podporu dosahovania školskej spôsobilosti v rozsahu 6 mesiacov, ktorá sa bude uskutočňovať v materskej škole, ktorú Laura navštevuje.
Riaditeľka školy vydá vyjadrenie, na základe ktorého materská škola zabezpečí poskytovanie podporného opatrenia. Materská škola má spracovaný stimulačný program na rozvíjanie školskej pripravenosti a realizáciu tohto podporného opatrenia obohatí o ďalšie činnosti v zmysle záverov a odporúčaní poradenského zariadenia, pri výbere ktorých môže vychádzať aj zo Sprievodného materiálu ku Katalógu podporných opatrení.