Činnosť na podporu sociálneho zaradenia
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia je v školách a školských zariadeniach vytvoriť emocionálne bezpečné prostredie, v ktorom sa všetky deti/žiaci cítia oceňovaní, rešpektovaní a majú rovnaké príležitosti uspieť, čo vedie k zlepšeniu akademického výkonu a vyššej angažovanosti detí/žiakov. Podstatou je, aby každé dieťa/žiak, bez ohľadu na pohlavie, etnický pôvod, náboženstvo, zdravotné znevýhodnenie, sexuálnu orientáciu, sociálno-ekonomické postavenie a iné osobné charakteristiky či potreby, bol súčasťou všetkých aspektov života školy/školského zariadenia. Vo svete charakterizovanom rozmanitosťou a vzájomnou prepojenosťou sa sociálne zaradenie stalo nevyhnutnosťou. Zahŕňa princípy rovnosti, spravodlivosti a rešpektu voči všetkým jednotlivcom bez rozdielu. Sociálne zaradenie nie je len o tolerovaní odlišností; ale ide o aktívne prijatie a zaradenie každého dieťaťa/žiaka do štruktúry školy/školského zariadenia. Sociálne zaradenie je dlhodobý proces, ktorý zahŕňa odstraňovanie bariér, ktoré bránia určitým skupinám plne sa zapojiť do spoločnosti. Bariérou môže byť diskriminácia, predsudky, nerovnaký prístup k zdrojom a príležitostiam a iné. Sociálne zaradenie zdôrazňuje dôležitosť uznávania a podpory rozmanitosti a pocitu spolupatričnosti pre všetkých členov komunity.
Výhody sociálneho zaradenia
Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný tu (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY). Sprievodné materiály k programu Buddy sú dostupné tu 1. Metodika pre supervízora |
Cieľová skupina podporného opatrenia PO je pre určené pre všetky deti/žiakov, s dôrazom na tých, u ktorých môže nastať problém so sociálnym zaradením. Sú to napríklad:
|
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. j) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický alebo odborný zamestnanec školy alebo školského zariadenia, alebo iné osoby na základe zmluvy. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Sociálne zaradenie v škole vyžaduje systematické a sústavné úsilie zo strany celého pedagogického a odborného tímu a celej školskej komunity. Je dôležité mať na pamäti potreby všetkých detí/žiakov a zabezpečiť, aby každý mal rovnaké možnosti na úspech a spoločenskú integráciu. Dosiahnutie sociálneho zaradenia si vyžaduje kolektívne úsilie vrátane komplexných politík školy, vzdelávania a učenia, zapojenia komunity a ďalších podporných opatrení. Realizuje sa individuálne, skupinovo a najmä komunitne. |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje podľa individuálnych potrieb žiaka vyjadrenia pedagogického zamestnanca, odborného zamestnanca alebo školského podporného tímu vychádzajúceho z pravidelného monitoringu alebo vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. |
MODELOVÁ SITUÁCIA
Podporné opatrenie: Činnosť na podporu sociálneho zaradenia
Tomáš onedlho, v polovici októbra, nastúpi do 7. ročníka základnej školy po tom, čo sa jeho rodina vrátila na Slovensko z Veľkej Británie. Tomáš je Róm, v zahraničí s rodinou žil od konca 1. ročníka základnej školy. Po slovensky rozumie, ako však jeho triedny učiteľ zistil z predbežného telefonického rozhovoru s rodičmi, má zábrany v prejavovaní sa a v novom prostredí sa hanbí. Okrem toho sa obáva nástupu do triedy, kde bude jediný Róm.
Triedny učiteľ včas identifikuje, že Tomáš bude potrebovať podporu v sociálnom zaradení, aby sa v novom kolektíve cítil dobre.
Triedny učiteľ najskôr s rodičmi, následne s riaditeľom školy preberie možnosť využitia podporného opatrenia, tzv. "Buddy" (vysvetlenie v poznámke nižšie). Riaditeľ sa písomne vyjadrí o udelení podporného opatrenia v rozsahu 1 polroka. Toto podporné opatrenie zabezpečuje škola a nevyžaduje si žiadne finančné náklady.
Poznámka:
Opatrenie "Buddy“ spočíva v tom, že učiteľ na triednickej hodine s triedou prediskutuje skutočnosť, že k nim príde nový spolužiak. Počas triednickej hodiny následne v bezpečnom prostredí diskutujú o téme rozmanitosti – aký prínos má rozmanitosť pre spoločnosť a v čom môže byť spoločnosť voči rozmanitosti odmietavá. Túto hodinu vedie s citlivosťou voči súkromiu a osobným údajom Tomáša a jeho rodiny.
Následne ponúkne žiakom možnosť, že budú pre Tomáša "buddy" – teda „parťák/parťáčka“, ktorých úlohou bude pomôcť Tomášovi cítiť sa v novom kolektíve dobre. Spoločne si vyberú niekoho, kto má dobrú angličtinu, je priateľský a všeobecne ochotný pomôcť. Dieťaťu, ktoré sa na úlohu prihlási, učiteľ vysvetlí jeho rolu, dohodnú si spoločný postup a mieru podpory, ktorú môže "buddy" Tomášovi poskytovať.