Činnosť na podporu sociálneho zaradenia
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a, ods. 2, písm. j) školského zákona - Činnosť na podporu sociálneho zaradenia - je v školách a školských zariadeniach vytvoriť emocionálne bezpečné prostredie, v ktorom sa všetky deti/žiaci cítia oceňovaní, rešpektovaní a majú rovnaké príležitosti uspieť, čo vedie k zlepšeniu akademického výkonu a vyššej angažovanosti detí/žiakov. Podstatou je, aby každé dieťa/žiak, bez ohľadu na pohlavie, etnický pôvod, náboženstvo, zdravotné znevýhodnenie, sexuálnu orientáciu, sociálno-ekonomické postavenie a iné osobné charakteristiky či potreby, bol súčasťou všetkých aspektov života školy/školského zariadenia. Vo svete charakterizovanom rozmanitosťou a vzájomnou prepojenosťou sa sociálne zaradenie stalo nevyhnutnosťou. Zahŕňa princípy rovnosti, spravodlivosti a rešpektu voči všetkým jednotlivcom bez rozdielu. Sociálne zaradenie nie je len o tolerovaní odlišností; ale ide o aktívne prijatie a zaradenie každého dieťaťa/žiaka do štruktúry školy/školského zariadenia. Sociálne zaradenie je dlhodobý proces, ktorý zahŕňa odstraňovanie bariér, ktoré bránia určitým skupinám plne sa zapojiť do spoločnosti. Bariérou môže byť diskriminácia, predsudky, nerovnaký prístup k zdrojom a príležitostiam a iné. Sociálne zaradenie zdôrazňuje dôležitosť uznávania a podpory rozmanitosti a pocitu spolupatričnosti pre všetkých členov komunity. Výhody sociálneho zaradenia Individuálna pohoda: Sociálne zaradenie podporuje pocit spolupatričnosti a vlastnej hodnoty, podporuje duševnú a emocionálnu pohodu. Keď sa ľudia cítia akceptovaní a oceňovaní, je pravdepodobnejšie, že budú mať pozitívnu sebaúctu, vybudujú si zdravé vzťahy a budú viesť plnohodnotný život.
Spolupráca medzi ľuďmi z rôznych kultúr môže vytvárať prostredie, kde sa podnecuje výmena nápadov a nových myšlienok. Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY Sprievodné materiály k programu Buddy sú dostupné tu: |
Cieľová skupina podporného opatrenia PO je pre určené pre všetky deti/žiakov, s dôrazom na tých, u ktorých môže nastať problém so sociálnym zaradením. Sú to napríklad:
|
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. j) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický alebo odborný zamestnanec školy alebo školského zariadenia, alebo iné osoby na základe zmluvy. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Sociálne zaradenie v škole vyžaduje systematické a sústavné úsilie zo strany celého pedagogického a odborného tímu a celej školskej komunity. Je dôležité mať na pamäti potreby všetkých detí/žiakov a zabezpečiť, aby každý mal rovnaké možnosti na úspech a spoločenskú integráciu. Dosiahnutie sociálneho zaradenia si vyžaduje kolektívne úsilie vrátane komplexných politík školy, vzdelávania a učenia, zapojenia komunity a ďalších podporných opatrení. Realizuje sa individuálne, skupinovo a najmä komunitne. |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah podporného opatrenia sa poskytuje podľa individuálnych potrieb dieťaťa/žiaka, vyjadrenia pedagogického zamestnanca, odborného zamestnanca alebo školského podporného tímu vychádzajúceho z pravidelného monitoringu alebo vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie. |