Poskytovanie zdravotnej starostlivosti

Opis podporného opatrenia

Cieľom opatrenia je poskytnúť dieťaťu/žiakovi so špecifickou zdravotnou diagnózou potrebnú zdravotnú starostlivosť, ktorá je nevyhnutná v čase výchovno-vzdelávacieho procesu a jeho pobytu v škole.

Zdravotná starostlivosť je poskytovaná v súlade so štandardnými diagnostickými a terapeutickými postupmi napríklad prostredníctvom nasledovných činností:

a) sledovanie a posudzovanie zdravotného stavu dieťaťa alebo žiaka,

b) meranie, posudzovanie a zaznamenávanie vitálnych funkcií,

c) aplikovanie liekov všetkými dostupnými formami,

d) odoberanie biologického materiálu,

e) orientačné vyšetrovanie krvi pomocou glukomera,

f) podávanie stravy sondou alebo cez gastrostómiu,

g) ošetrovanie všetkých typov stómií a vymieňanie stomického vrecka,

h) hodnotenie a ošetrovanie porúch  celistvosti kože,

i) hodnotenie stavu výživy a dohliadanie nad dodržiavaním dietetického stravovania dieťaťa a žiaka v škole,

J) starostlivosť o optické pomôcky (napr. okuliare), protézy a pod.,

K) podpora pri starostlivosti o sluchové pomôcky  (načúvacie prístroje, kochleárne implantáty),

k) poskytovanie 1. pomoci pri akútnych záchvatoch, hypoglykémii, alergických reakciách a pod.,

l) realizácia opatrení na predchádzanie prenosných ochorení.

Cieľová skupina podporného opatrenia

Deti a žiaci, ktorým z ich zdravotného stavu a/alebo zdravotného znevýhodnenia vyplýva potreba zdravotnej starostlivosti počas pobytu v škole. 

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia 

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. n) školského zákona):  

  • materská škola,  
  • materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,  
  • základná škola,  
  • základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,  
  • stredná škola,  
  • stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,  
  • špeciálne výchovné zariadenie.  

Podporné opatrenie poskytuje zdravotnícky pracovník podľa § 152a školského zákona ).

Forma poskytovania podporného opatrenia

Individuálna.

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám dieťaťa/žiaka a podmienkam školy.

MODELOVÁ SITUÁCIA

Podporné opatrenia: Zabezpečenie sebaobslužných úkonov v čase výchovno-vzdelávacieho procesu, zabezpečenie pôsobenia pedagogického asistenta v triede, poskytovanie zdravotnej starostlivosti

V priebehu zimných prázdnin sa počas lyžovačky vážne zranil žiak 1. ročníka strednej odbornej školy, Ján. Kvôli zraneniu bol hospitalizovaný a v nemocnici strávil 2 týždne. Následky zranenia sú predovšetkým fyzické - zostal ochrnutý na väčšine tela, pohybuje sa iba s pomocou vozíka a rukami dokáže hýbať len obmedzene. Intenzívnou rehabilitáciou by sa však podľa odhadov lekára mal jeho stav postupne zlepšovať a Ján by v priebehu nasledujúcich mesiacov mohol opäť chodiť, používať ruky a byť samostatný. Dovtedy ho však čaká náročné obdobie, počas ktorého bude potrebovať veľkú podporu, ktorú mu jeho okolie, vrátane školy, môže poskytnúť.

Jánova triedna učiteľka, ako aj riaditeľka školy sa o nehode dozvedeli od Jánových zákonných zástupcov začiatkom roka. Očakáva sa, že sa Ján vráti do školy už v polovici januára a bude potrebovať pomoc. Spoločne sa preto obrátili na zariadenie poradenstva a prevencie a konzultujú mieru podpory, ktorú študent bude potrebovať. Odborníci a odborníčky zo zariadenia sa spoločne so školou skontaktovali s Jánovými rodičmi a prekonzultovali mieru podpory, ktorú budú potrebovať.

Zhodli sa na tom, že pôjde o zabezpečenie sebaobslužných úkonov podľa osobitného predpisu 80c) v čase výchovno-vzdelávacieho procesu na obdobie jedného školského roka, pričom miera pomoci má spočívať v podpore osobnej hygieny, stravovaní a dodržiavaní pitného režimu, vyprázdňovania, mobility a motoriky, dodržiavania liečebného režimu, ako aj pedagogickej asistencie (predovšetkým elektronické zachytávanie poznámok a pomoc s vykonávaním úloh). Kľúčovým prvkom je zabezpečiť aj to, aby Ján nestratil obraz o svojej samostatnosti a aby bola posilňovaná jeho sebadôvera.

Odporúčanie zariadenia poradenstva a prevencie zahŕňa aj potrebu poskytnúť Jánovi zdravotníckeho pracovníka, ako aj pedagogického asistenta vzhľadom na to, že si jeho rodičia nemôžu dovoliť v škole Jánovi v plnej miere pomáhať, a to minimálne v najbližších dvoch mesiacoch, kým nájdu iné riešenie.

Riaditeľka školy, akonáhle s odborníkmi zo zariadenia poradenstva a prevencie vypracujú odhad nákladov, ktoré budú s podporou Jána spojené, požiada zriaďovateľa o poskytnutie finančných prostriedkov pre zabezpečenie podpory.

Po pridelení finančných prostriedkov začne celý tím pracovať na tom, aby Ján s plnou podporou mohol pokračovať v socializácii v triede, v škole, ako aj v dosahovaní výchovno-vzdelávacích cieľov.

 

Skočiť na začiatok stránky