Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia je prostredníctvom kvalitného a dostupného doučovania v hodinách mimo vyučovania v stanovenom rozsahu zlepšovať vedomosti a zručnosti detí/žiakov. Účelom opatrenia je vyrovnávanie rozdielov vo vedomostiach, zručnostiach a spôsobilostiach žiakov, ako aj na elimináciu rizika opakovania ročníka a predčasného ukončenia vzdelávania žiakov. Podporné opatrenie je nástrojom na sprostredkovanie kvalitného a dostupného doučovania pre deti/žiakov a vytvorenie podmienok na rozvíjanie ich spôsobilostí v popoludňajšom čase. Činnosti v rámci podporného opatrenia sú zamerané na:
|
Cieľová skupina podporného opatrenia Deti s ťažkosťami s dosahovaním stanovených vzdelávacích štandardov v jednej alebo viacerých vzdelávacích oblastiach, ktoré sa viažu na oblasti školskej spôsobilosti. Žiaci neprospievajúci z aspoň jedného vyučovacieho predmetu; nehodnotení žiaci z dôvodu dlhodobej neprítomnosti na vyučovaní. Podporné opatrenie je poskytované žiakom:
|
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. f) školského zákona): - materská škola, - materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, - základná škola, - základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami, - stredná škola, - stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo - špeciálne výchovné zariadenie. Doučovanie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, pedagogický asistent alebo v prípade potreby školský špeciálny pedagóg alebo iné osoby na základe zmluvy. Oprávnená na poskytovanie doučovania je osoba s pedagogickým vzdelaním minimálne bakalárskeho stupňa alebo doplňujúcim pedagogickým štúdiom alebo iná osoba s minimálne bakalárskym vzdelaním v odbore korešpondujúcom s predmetom alebo vzdelávacou oblasťou, ktoré daná osoba doučuje. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Prezenčná alebo dištančná forma prostredníctvom prostriedkov založených na využívaní počítačových sietí. V prípade dištančnej formy sa odporúča žiakovi zabezpečiť materiálno-technickú asistenciu zo strany školy. Doučovanie sa realizuje mimo vyučovací čas (v poobedných hodinách), individuálne alebo skupinovo v počte 3 - 5 žiakov. Odporúčanie: V rámci jednej skupiny zaradiť žiakov len z jednej triedy, prípadne z rôznych tried z jedného ročníka. |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah je nutné prispôsobiť individuálnym potrebám dieťaťa /žiaka a podmienkam školy. Odporúčaný rozsah je 8 vyučovacích hodín mesačne na 2 klasifikačné obdobia, alebo od koncoročného hodnotenia po komisionálnu skúšku |
MODELOVÁ SITUÁCIA
Podporné opatrenia: Zabezpečenie doučovania alebo cieleného učenia na dosiahnutie najvyššieho individuálneho kognitívneho potenciálu dieťaťa alebo žiaka, Poskytovanie výchovy a vzdelávania na základe úpravy obsahu výchovy a vzdelávania a hodnotenia výsledkov dosiahnutých deťmi alebo žiakmi vo výchove a vzdelávaní, Zabezpečenie činností na rozvoj kognitívnej schopnosti
Janko má už dlhodobejšie ťažkosti v učení, ktoré sa zvýraznili v druhom polroku 3. ročníka v bežnej základnej škole. Aj napriek tomu, že príprave na vyučovanie venuje veľa času a snaží sa, jeho výsledky v škole sú slabé, zlyháva takmer vo všetkých predmetoch. Došlo aj ku zmene jeho správania (zvýšená citlivosť, nechuť chodiť do školy) a pridružili sa aj zdravotné problémy.
Rodičia začali hľadať príčiny jeho neprospievania a zmien v správaní a vyhľadali pomoc psychológa v centre poradenstva a prevencie. Ten konštatoval, že príčinou jeho neprospievania nie sú poruchy učenia ani mentálne postihnutie. Vyšetrením však zistil, že príčinou školského neúspechu Janka je s najväčšou pravdepodobnosťou podpriemerná úroveň intelektových schopností.
Rodič priniesol triednej učiteľke písomné vyjadrenie z centra poradenstva a prevencie k potrebe poskytnúť Jankovi viaceré podporné opatrenia (viď vyššie). Následne rodič požiadal riaditeľa školy o ich poskytnutie. Vzhľadom na to, že riaditeľ školy nemá k dispozícii odborného zamestnanca pre poskytnutie podporného opatrenia na zabezpečenie činností na rozvoj kognitívnych schopností, vo Vyjadrení k poskytnutiu PO uvedie, že poskytnúť môže iba dve z podporných opatrení, a to: doučovanie, cielené učenie a úprava obsahu a hodnotenia.