Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. p) školského zákona - Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok - je stimulovať aktivitu dieťaťa/žiaka a zvyšovať jeho motiváciu v učení sa využívaním špeciálnych edukačných publikácií (v printovej, zvukovej, elektronickej alebo inej forme, napríklad v reliéfno-bodovom písme) a špeciálnych kompenzačných pomôcok. ŠPECIÁLNE EDUKAČNÉ PUBLIKÁCIE Napomáhajú dosahovať ciele výchovno-vzdelávacieho procesu využitím osobitnej formy komunikácie (viac popísanej v sprievodnom materiáli k PO Zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo so školským zariadením), ktorou môže byť napríklad:
Edukačné publikácie s doložkou ministerstva školstva sú určené pre materské školy a školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie (základné a stredné školy). Školy majú pre deti/žiakov dostupné rôzne druhy edukačných publikácií: učebnice, pracovné zošity, učebné texty, digitálne edukačné publikácie, aj v elektronickej forme. Každá škola si môže podľa svojho zamerania vybrať edukačné publikácie zo zoznamu edukačných publikácií, ktorý obsahuje aj špeciálne edukačné publikácie. Registre edukačných publikácií sa pravidelne aktualizuje na webovej stránke MŠVVaM SR: https://www.minedu.sk/register-edukacnych-publikacii/ ŠPECIÁLNE UČEBNÉ A KOMPENZAČNÉ POMÔCKY Cieľom je zabezpečiť prekonanie bariér pri dosahovaní optimálneho výsledku vo výchovno-vzdelávacom procese efektívne a samostatne, umožniť dieťaťu/žiakovi zažívať úspech pri nadobúdaní vedomostí, zručností a spôsobilostí a eliminovať potrebu ďalšej asistencie zo strany okolia. Potreba môže vzniknúť nielen v dôsledku zdravotného znevýhodnenia, ale napríklad aj pri žiakoch s odlišným materinským jazykom alebo zo SZP.
Téma špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok je rozpracovaná v Metodike špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok. (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY). Z pohľadu rôznych potrieb detí/žiakov, alebo potrieb rôznych skupín detí/žiakov sa v tejto publikácii špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky členia na univerzálne pomôcky a úpravy a špecifické špeciálno-edukačné a kompenzačné pomôcky.
Príkladom sú bezbariérové vstupy do budovy, ktoré budú deti/žiaci s narušenou hybnosťou dolných končatín potrebovať počas celej školskej dochádzky, ale sú nápomocné aj pre deti/žiakov s ťažkosťami v oblasti vizuomotorickej koordinácie, ktoré sú bežné u žiakov s poruchou aktivity a pozornosti, poruchami učenia, či zrakovým postihnutím. Pre týchto žiakov je bezbariérový vstup vhodný najmä na začiatku školskej dochádzky. Univerzálne pomôcky sa vyžívajú aj pri deťoch/žiakoch, ktorí majú materinský jazyk odlišný od vyučovacieho jazyka školy. Napr. prekladový slovník sa stáva kompenzačnou pomôckou pri vzdelávaní aj testovaní, či maturite.
Pri výbere pomôcok zariadenie poradenstva a prevencie vychádza zo zoznamu špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok aktualizovaného na webovom sídle Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. ZPP vyberie zo zoznamu okruh pomôcok, ktorý má žiak využívať a bližšie špecifikuje konkrétnu podľa individuálnych potrieb a stanoví jeho spôsob použitia aj v súvislosti s formami povinného testovania a skúšok (T9, maturity). V rámci podporného opatrenia sú financované špecifické pomôcky, ktoré nie sú bežným materiálno-technickým zabezpečením školy a riadi sa usmernením na webovom sídle ministerstva školstva: https://podporneopatrenia.minedu.sk/financovanie-podpornych-opatreni/ Súvisiace legislatívne ustanovenia:
Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY |
Cieľová skupina podporného opatrenia Deti/žiaci, pre ktorých je nástrojom k dosiahnutiu cieľov výchovno-vzdelávacieho procesu konkrétna kompenzačná a špeciálna edukačná pomôcka, ako aj špeciálne edukačné publikácie. Spravidla ide o deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením. |
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. p) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, pedagogický asistent alebo školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec alebo školský podporný tím. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Po zabezpečení špeciálnej edukačnej publikácie či kompenzačnej pomôcky je nutné dieťa/žiaka zaučiť ako efektívne, bezpečne a podľa možnosti samostatne s publikáciou či pomôckou narábať. V niektorých situáciách môže byť nutná aj komunikácia a poučenie pre zákonných zástupcov. |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah podporného opatrenia je krátkodobý alebo dlhodobý (na pravidelnej báze) podľa individuálnych potrieb daného dieťaťa/žiaka na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, pedagogického zamestnanca v kategórii školský špeciálny pedagóg, odborného zamestnanca školy alebo školského podporného tímu. |