Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok

Opis podporného opatrenia

Cieľom podporného opatrenia podľa § 145a ods. 2, písm. p) školského zákona - Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok - je stimulovať aktivitu dieťaťa/žiaka a zvyšovať jeho motiváciu v učení sa využívaním špeciálnych edukačných publikácií (v printovej, zvukovej, elektronickej alebo inej forme, napríklad v reliéfno-bodovom písme) a špeciálnych kompenzačných pomôcok.

ŠPECIÁLNE EDUKAČNÉ PUBLIKÁCIE

Napomáhajú dosahovať ciele výchovno-vzdelávacieho procesu využitím osobitnej formy komunikácie (viac popísanej v sprievodnom materiáli k PO Zabezpečenie osobitných foriem komunikácie dieťaťa so zdravotným postihnutím alebo žiaka so zdravotným postihnutím so školou alebo so školským zariadením), ktorou môže byť napríklad: 

  • Braillovo písmo, bodová či reliéfna grafika,
  • implementácia posunkového jazyka,
  • prepis hovoreného slova do písaného textu,
  •  titulkovanie,
  • poskytnutie textu v písomnej forme (prezentácia, poznámky),
  • alternatívna a augmentatívna komunikácia,
  • audiokomentáre a iné elektronické formy,
  • edukačné publikácie vytvárané pre deti/žiakov, ktoré rešpektujú princípy ľahko čitateľného textu.

Edukačné publikácie s doložkou ministerstva školstva sú určené pre materské školy a školy, v ktorých sa vzdelávanie považuje za sústavnú prípravu na povolanie (základné a stredné školy). Školy majú pre deti/žiakov dostupné rôzne druhy edukačných publikácií: učebnice, pracovné zošity, učebné texty, digitálne edukačné publikácie, aj v elektronickej forme. Každá škola si môže podľa svojho zamerania vybrať edukačné publikácie zo zoznamu edukačných publikácií, ktorý obsahuje aj špeciálne edukačné publikácie. Registre edukačných publikácií sa pravidelne aktualizuje na webovej stránke MŠVVaM SR: https://www.minedu.sk/register-edukacnych-publikacii/

ŠPECIÁLNE UČEBNÉ A KOMPENZAČNÉ POMÔCKY 

Cieľom je zabezpečiť prekonanie bariér pri dosahovaní optimálneho výsledku vo výchovno-vzdelávacom procese  efektívne a samostatne,  umožniť dieťaťu/žiakovi zažívať úspech pri nadobúdaní vedomostí, zručností a spôsobilostí a eliminovať potrebu ďalšej asistencie zo strany okolia. Potreba môže vzniknúť nielen v dôsledku zdravotného znevýhodnenia, ale napríklad aj pri žiakoch s odlišným materinským jazykom alebo zo SZP.

  • Špeciálne učebné pomôcky prispievajú k samostatnosti, pochopeniu a dosiahnutiu  výchovno-vzdelávacích cieľov detí/žiakov. Môžu byť vyrobené priamo na mieru pre dieťa/žiaka, alebo sú vyrobené sériovo, vychádzajúc z dlhoročnej pedagogickej praxe, so zámerom cielene a systematicky prispieť ku konkrétnemu výchovno-vzdelávaciemu cieľu. Mnohé špeciálne učebné pomôcky zastávajú najmä kompenzačnú funkciu (nahrádzajú obmedzenú alebo absentujúcu modalitu percepcie inou).  
  • Kompenzačné pomôcky nahrádzajú, dopĺňajú a podporujú chýbajúce alebo oslabené funkcie príslušného orgánu, zároveň sa využívajú aj aj v prípade odlišného materinského jazyka dieťaťa/žiaka počas tranzitného obdobia pri počiatočnom osvojovaní si vyučovacieho jazyka školy. Kompenzujú dôsledky nedostatku, poškodenia alebo straty funkcie alebo orgánu. Zvyšujú samostatnosť a nezávislosť detí/žiakov so zdravotným znevýhodnením. 

Téma špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok je rozpracovaná v Metodike špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok. (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY).

Z pohľadu rôznych potrieb detí/žiakov, alebo potrieb rôznych skupín detí/žiakov  sa v tejto publikácii špeciálne učebné a kompenzačné pomôcky členia na univerzálne pomôcky a úpravy a špecifické špeciálno-edukačné a kompenzačné pomôcky.

  • Univerzálne pomôcky a úpravy – napomáhajú deťom/žiakom pri dosahovaní konkrétnych výchovno-vzdelávacích, zväčša krátkodobých cieľov. Sú to aj bežné edukačné pomôcky, ktoré však deti/žiaci so zdravotným znevýhodnením  používajú vo väčšom množstve alebo častejšie. Patria sem aj úpravy prostredia a prispôsobenie výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré zlepšia prístupnosť nielen z pohľadu mobility, ale aj prístupu k informáciám. Univerzálne pomôcky a úpravy sa pre konkrétne dieťa/žiaka zvyčajne využívajú dočasne na preklenutie vývinového obdobia, v ktorom je potreba oslabenú funkciu cielene rozvíjať. Výnimkou je využitie univerzálnej pomôcky/úpravy pre tie deti/žiakov, ktorí vzhľadom na svoje zdravotné znevýhodnenie potrebujú jej trvalé využívanie.

Príkladom sú bezbariérové vstupy do budovy, ktoré budú deti/žiaci s narušenou hybnosťou dolných končatín potrebovať počas celej školskej dochádzky, ale sú nápomocné aj pre deti/žiakov s ťažkosťami v oblasti vizuomotorickej koordinácie, ktoré sú bežné u žiakov s poruchou aktivity a pozornosti, poruchami učenia, či zrakovým postihnutím. Pre týchto žiakov je bezbariérový vstup vhodný najmä na začiatku školskej dochádzky. Univerzálne pomôcky sa vyžívajú aj pri deťoch/žiakoch, ktorí majú materinský jazyk odlišný od vyučovacieho jazyka školy. Napr. prekladový slovník sa stáva kompenzačnou pomôckou pri vzdelávaní aj testovaní, či maturite.

  • Špecifické pomôcky – sú určené pre špecifickú skupinu detí/žiakov so zdravotným znevýhodnením, sú používané dlhodobo, často slúžia na plnenie dlhodobých výchovno-vzdelávacích cieľov. Spravidla sú to konkrétne kompenzačné pomôcky a pomôcky pri rozvoji nadania. Zaraďujeme sem aj podporné technológie (nazývané aj asistenčné technológie). Ide o také druhy alebo skupiny technických pomôcok, ktoré používajú ľudia so zdravotným znevýhodnením a pomáhajú im v ich každodennom živote.

Pri výbere pomôcok zariadenie poradenstva a prevencie vychádza zo zoznamu špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok aktualizovaného na webovom sídle Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže Slovenskej republiky. ZPP vyberie zo zoznamu okruh pomôcok, ktorý má žiak využívať a bližšie špecifikuje konkrétnu podľa individuálnych potrieb a stanoví jeho spôsob použitia aj v súvislosti s formami povinného testovania a skúšok (T9, maturity). V rámci podporného opatrenia sú financované špecifické pomôcky, ktoré nie sú bežným materiálno-technickým zabezpečením školy a riadi sa usmernením na webovom sídle ministerstva školstva: https://podporneopatrenia.minedu.sk/financovanie-podpornych-opatreni/

Súvisiace legislatívne ustanovenia:

  • § 95 ods. 4 školského zákona,
  • § 131 ods. 5 písm. g) školského zákona,
  • § 131 ods. 6 písm. h) školského zákona,
  • § 144, ods. 1 písm. e) školského zákona,
  • § 144 ods. 2) školského zákona,
  • § 144 ods. 3) školského zákona,
  • § 12 vyhláška 223/2022 Z. z. o základných školách,
  • § 16 vyhláška 224/2022 Z. z. o strednej škole,
  • Vyhláška 307/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní žiakov s intelektovým nadaním.

Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný: SPRIEVODNÉ METODICKÉ MATERIÁLY

Cieľová skupina podporného opatrenia

Deti/žiaci, pre ktorých je nástrojom k dosiahnutiu cieľov výchovno-vzdelávacieho procesu konkrétna kompenzačná a špeciálna edukačná pomôcka, ako aj špeciálne edukačné publikácie. Spravidla ide o deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením.

Personálne zabezpečenie podporného opatrenia

Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. p) školského zákona):

  • materská škola,
  • materská škola pre deti so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • základná škola,
  • základná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami,
  • stredná škola,
  • stredná škola pre žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami alebo
  • špeciálne výchovné zariadenie.

Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, pedagogický asistent alebo školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec alebo školský podporný tím.

Forma poskytovania podporného opatrenia

Po zabezpečení špeciálnej edukačnej publikácie či kompenzačnej  pomôcky je nutné dieťa/žiaka zaučiť ako efektívne, bezpečne a podľa možnosti samostatne s publikáciou či pomôckou narábať. V niektorých situáciách môže byť nutná aj komunikácia a poučenie pre zákonných zástupcov.  

Odporúčaný rozsah podporného opatrenia

Rozsah podporného opatrenia je krátkodobý alebo dlhodobý (na pravidelnej báze) podľa individuálnych potrieb daného dieťaťa/žiaka na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, pedagogického zamestnanca v kategórii školský špeciálny pedagóg, odborného zamestnanca školy alebo školského podporného tímu.  

Skočiť na začiatok stránky