Poskytnutie špeciálnych edukačných publikácií a kompenzačných pomôcok
Opis podporného opatrenia Cieľom podporného opatrenia je stimulovať aktivitu dieťaťa/žiaka a zvyšovať jeho motiváciu v učení sa využívaním špeciálnych edukačných publikácií (v printovej, zvukovej, elektronickej alebo inej forme, napríklad v reliéfno-bodovom písme) a špeciálnych kompenzačných pomôcok. ŠPECIÁLNE EDUKAČNÉ PUBLIKÁCIE
V prípade, že sú rodičia alebo zákonní zástupcovia detí/žiakov limitovaní v čítaní, odporúča sa aj v písomnej komunikácii dodržiavať pravidlá ľahko čitateľného textu a ľahko zrozumiteľných informácií, čím sa zabezpečí spolupráca s rodinou a dieťaťu alebo žiakovi vytvorí priestor na aktívne zapojenie sa do výchovno-vzdelávacieho procesu s podporou rodiny, čo zvýši jeho motiváciu k učeniu. ŠPECIÁLNE UČEBNÉ A KOMPENZAČNÉ POMÔCKY Cieľom je zabezpečiť prekonanie bariér pri dosahovaní optimálneho výsledku vo výchovno-vzdelávacom procese efektívne a samostatne, umožniť dieťaťu/žiakovi zažívať úspech pri nadobúdaní vedomostí, zručností a spôsobilostí a eliminovať potrebu ďalšej asistencie zo strany okolia. Špeciálne učebné pomôcky prispievajú k samostatnosti, pochopeniu a dosiahnutiu výchovno-vzdelávacích cieľov deti a žiakov. Môžu byť vyrobené priamo na mieru pre dieťa/žiaka, alebo sú vyrobené sériovo, vychádzajúc z dlhoročnej pedagogickej praxe, so zámerom cielene a systematicky prispieť ku konkrétnemu výchovno-vzdelávaciemu cieľu. Mnohé špeciálne učebné pomôcky zastávajú najmä kompenzačnú funkciu (nahrádzajú obmedzenú alebo absentujúcu modalitu percepcie inou). Kompenzačné pomôcky nahrádzajú, dopĺňajú a podporujú chýbajúce alebo oslabené funkcie príslušného orgánu. Kompenzujú dôsledky nedostatku, poškodenia alebo straty funkcie alebo orgánu. Zvyšujú samostatnosť a nezávislosť detí/žiakov so zdravotným znevýhodnením. Téma špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok je rozpracovaná v Metodike špeciálnych učebných a kompenzačných pomôcok. (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY) Univerzálne pomôcky a úpravy – napomáhajú deťom/žiakom pri dosahovaní konkrétnych výchovno-vzdelávacích, zväčša krátkodobých, cieľov. Sú to aj bežné edukačné pomôcky, ktoré však deti/žiaci so zdravotným znevýhodnením používajú vo väčšom množstve alebo častejšie. Patria sem aj úpravy prostredia a prispôsobenie výchovno-vzdelávacieho procesu, ktoré zlepšia prístupnosť nielen z pohľadu mobility, ale aj prístupu k informáciám. Špecifické pomôcky – sú určené pre špecifickú skupinu detí/žiakov so zdravotným znevýhodnením , sú používané dlhodobo, často slúžia na plnenie dlhodobých výchovno-vzdelávacích cieľov. Spravidla sú to konkrétne kompenzačné pomôcky a pomôcky pri rozvoji nadania. Pri výbere pomôcok je potrebné prihliadať predovšetkým na motiváciu dieťaťa/žiaka pre danú oblasť, jeho záujmy. Dieťa/žiak by mal byť vnútorne motivovaný na prácu s danou pomôckou, prípadne mať možnosť výberu (napr. ak skôr skončí úlohy na hodine, môže si vybrať niektorú z logických hier). Je napríklad potrebné zvážiť výber pomôcky aj v súvislosti s formou výchovy a vzdelávania. Avšak žiaci ani v najlepšie vybavenej škole a triede nemusia dosahovať dobré výsledky. Samotné pomôcky sú iba jedným z „prvkov“ výchovno-vzdelávacieho procesu, a spravidla pomocným prostriedkom pre nadobúdanie vedomostí (obsahu vzdelávania).
Sprievodný materiál s bližšími informáciami k podpornému opatreniu je dostupný tu (SPRIEVODNÉ MATERIÁLY) |
Cieľová skupina podporného opatrenia Deti/žiaci, pre ktorých je nástrojom k dosiahnutiu cieľov výchovno-vzdelávacieho procesu konkrétna kompenzačná a špeciálna edukačná pomôcka, ako aj špeciálne edukačné publikácie. Spravidla ide o deti/žiakov so zdravotným znevýhodnením. |
Personálne zabezpečenie podporného opatrenia Podporné opatrenie zabezpečuje (podľa § 145a ods. 2 písm. p) školského zákona):
Podporné opatrenie poskytuje pedagogický zamestnanec v kategórii učiteľ, pedagogický asistent alebo školský špeciálny pedagóg, odborný zamestnanec alebo školský podporný tím. |
Forma poskytovania podporného opatrenia Po zabezpečení špeciálnej edukačnej publikácie či kompenzačnej pomôcky je nutné dieťa/žiaka zaučiť ako efektívne, bezpečne a podľa možnosti samostatne s publikáciou či pomôckou narábať. V niektorých situáciách môže byť nutná aj komunikácia a poučenie pre zákonných zástupcov. |
Odporúčaný rozsah podporného opatrenia Rozsah podporného opatrenia je krátkodobý alebo dlhodobý (na pravidelnej báze) podľa individuálnych potrieb daného dieťaťa/žiaka na základe vyjadrenia zariadenia poradenstva a prevencie, pedagogického zamestnanca v kategórii školský špeciálny pedagóg, odborného zamestnanca školy alebo školského podporného tímu. |